FrågaÖVRIGTÖvrigt12/08/2023

XYZ

Hej Jag har tidigare hyrt ut min bostadsrätt som blev uppsagd av mig med avflyttning 20230630. Anledningen till uppsägningen är att lägenheten ska säljas. Personen har delvis tömt lägenheten på saker. Personen vägrar flytta ut från lägenheten och betalar ingenting längre heller för boendet. Jag har meddelat socialen och lämnat över ärendet till Kronofogden men den processen kan ju dra ut hur länge som helst på tiden och egentligen inte vara till någon hjälp om de inte får tag på personen. Eftersom jag inte får något slut på detta måste jag hitta någon annan lösning. Jag har tänkt meddela personen att jag kommer att byta lås på lägenheten den xxxxxx och att hon ska tömma det sista innan dess. Vad är det som kan hända mig om jag fullföljer detta? Tacksam för svar och hjälp med detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av ditt ärende är brottsbalken (BrB) och jordabalken (JB).

I 8 kap. 8 § 1 st. BrB sägs att den som, i annat fall än som anges i detta kapitel, dvs. 8 kap. BrB (vari de s.k. tillgreppsbrotten regleras), olovligen tar och brukar eller på annat sätt tillgriper något döms för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst ett år. Detsamma gäller om någon utan tillgrepp, genom att fästa eller bryta lås eller på annat sätt, olovligen rubbar någon annans besittning och därigenom vållar skada eller olägenhet. För egenmäktigt förfarande döms också den som med våld eller hot om våld hindrar någon annan att utöva sin rätt att hålla kvar eller ta något.

När det gäller egenmäktigt förfarande i hyresrättsliga sammanhang, vilket det är fråga om här, behöver följande noteras. En första förutsättning är, vilket redan följer direkt av lagtexten, att gärningen är olovlig och medför intrång i någon annans besittning. Annars kan inget ansvar utkrävas. Exempel på detta kan vara att någon anbringar eller bryter stängsel, bygger, plöjer, gräver, upptar väg eller låter djur beta (återigen olovligen). Ytterligare exempel på besittningsintrång hänförligt till brottet egenmäktigt förfarande är parkering av fordon på annans mark, banande av stig liksom brukande av väg ägnat att åstadkomma påtagligt slitage på vägbanan. Att uppsåtligen hindra någons bruksrätt, exempelvis den typen av nyttjanderätter som tillkommer arrendatorer, hyresgäster och/eller innehavare av servitut kan också utgöra egenmäktigt förfarande. För ytterligare vägledning beträffande den rättsliga bedömningen i de här fallen, se exempelvis Högsta domstolens (HD) avgörande NJA 1982 s. 621.

Ovanstående innebär att ett låsbyte skulle kunna vara brottsligt. Emellertid föreligger i den nu uppkomna situationen ingen legal rätt för hyresgästen att fortsatt bruka din bostadsrätt. Därutöver betalar ju vederbörande inte heller någon hyra, vilket under normala omständigheter och i samband med ett sedvanligt hyresförhållande hade lett till ett förverkande, jfr 12 kap. 42 § 1 st. 1 p. JB vari det bl.a. uttalas att hyresrätten är förverkad och hyresvärden berättigad att säga upp avtalet att upphöra i förtid om hyresgästen, när det gäller en bostadslägenhet, dröjer med att betala hyran mer än en vecka efter förfallodagen. Mot bakgrund av vad som ovan anförts och utifrån förutsättningarna i din ärendebeskrivning har jag svårt att se att du skulle kunna göra dig skyldig till något brott för det fall du inom kort väljer att byta lås. För det handlar ju knappast om att du ”olovligen rubbar någon annans besittning” i det här fallet.

Slutsatsen blir snarare att det sannolikt är hyresgästen själv som verkar göra sig skyldig till egenmäktigt förfarande eftersom denne inte längre besitter någon legal bruksrätt (dvs. nyttjanderätt) till din bostadsrätt och därmed, för att återigen citera lagtexten, ”olovligen brukar” och/eller ”olovligen rubbar någon annans (din) besittning och därigenom vållar skada eller olägenhet”. Detta är något som med stöd av 8 kap. 8 § BrB torde kunna polisanmälas och framförallt, utöver din pågående ansökan om särskild handräckning hos Kronofogdemyndigheten, bör anmälas och då av rena signalvärdemässiga skäl för att därigenom (och förhoppningsvis) kunna få till en ordentlig påverkanseffekt. Du kan naturligtvis ge hyresgästen ytterligare rådrum för att kunna vidta självrättelse genom att påtala, för det fall så är möjligt, att det inträffade är straffsanktionerat, dvs. brottsligt, och att det kommer att polisanmälas om inte rättelse sker med omedelbar verkan.

Noterbart är även följande. Av 12 kap. 27 § 2 st. JB framgår att om det i en lägenhet som hyresgästen har lämnat eller från vilken han avhysts eller i ett utrymme som hör till lägenheten finns egendom, som kan antas tillhöra honom eller någon i hans hushåll, och om han inte inom tre månader från anmaning eller inom sex månader från det han lämnade eller avhystes från lägenheten har avhämtat egendomen, tillfaller den hyresvärden utan lösen. Du har alltså under en övergångsperiod, trots eventuella byten av lås och trots att hyresgästen vägrar att tömma lägenheten, en viss vårdplikt när det gäller dennes kvarlämnade saker.

Notis: HD styr rättspraxis på straff- och civilrättens område och är den yttersta uttolkaren av all sådan lagstiftning. Genom sina avgöranden skapar domstolen s.k. prejudikat (normerande/vägledande rättsfall), vilka övriga domstolar i lägre instanser (tingsrätter och hovrätter) informellt har att följa.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.seoch du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Men vi kan naturligtvis bistå dig i en eventuell kommande process i det här fallet och även fortsättningsvis agera om ombud och föra din talan i domstol och/eller vid annan typ av förhandling om så skulle önskas. Vi kan också bistå med upprättande av all nödvändig dokumentation, exempelvis vid författande av överklagande, svaromål och/eller annat skriftligt yttrande. Låt mig bara få veta i så fall genom att skicka ett mail till den ovan nämnda adressen.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare