Villkora testamente och gåvobrev?

Kan ett testamente och/eller gåvobrev utformas så att tillgångar på ett konto/kapitalförsäkring eller liknande inte betalas ut förrän ett barn/barnbarn nått en viss ålder?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!
Som testator har du stor frihet i utformningen av testamentet, och det finns inga hinder mot att villkora testamentet så att testamentstagaren inte får ut arvet eller delar av arvet förrän vid viss ålder. Även ett gåvobrev kan innehålla ett villkor så att gåvomottagaren inte kan förfoga över gåvan förrän vid en viss ålder.

Hur det görs på bästa sätt är beroende bland annat av vid vilken ålder du vill att kapitalet ska bli tillgängligt för mottagaren, om du har synpunkter på vem som ska förvalta det fram till myndighetsdagen för omyndig och liknande. För att vara säker på att testamentet och/eller gåvobrevet rent juridiskt speglar din vilja samt att möjligheterna till andra tolkningar än den avsedda ska minimeras, så rekommenderar jag att du tar hjälp av en jurist vid upprättandet. Via Lawlines sponsor kan du boka tid hos Familjens Jurist här. De återkommer då till dig, och du kan i samband med det få en prisuppgift för just ditt ärende.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare