FrågaÖVRIGTÖvrigt18/05/2022

Vilket uppehållstillstånd ska min partner ansöka om när vi ska bli sambos?

Hej! Min pojkvän bor i USA(är amerikansk medborgare) och jag är svensk medborgare och vi planerar att flytta ihop. Om han får uppehållstillstånd via mig(Sambo) och flyttar hit, hur ser arbetsmöjligheter ut för honom då? Vad ska man ansöka om? Att ansöka om arbetstillstånd istället för uppehållstillstånd via sambo är inte aktuellt. Utan hur ska han kunna ansöka om jobb när han redan har etablerat sig inom Sveriges gränser?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar om vilket uppehållstillstånd din sambo kan ansöka om i Sverige. För att besvara din fråga kommer Utlänningslagen (UtL) att användas.

Eftersom du är svensk medborgare och bosatt här kan han ansöka om uppehållstillstånd genom anknytning (5 kap 3a § 1 stycket 1 punkten UtL). Bedömningen kommer byggas på om du som svensk medborgare är bosatt här, om ni har för avsikt att inleda en samborelation och om relationen kan anses vara seriös. För att avgöra förhållandets seriositet läggs vikt på bland annat relationens längd men också på framtida avsikter.

För att beviljas tillstånd krävs också att inga särskilda skäl talar för att tillstånd inte ska beviljas (5 kap 3a § 1 stycket 1 punkten UtL). Särskilda skäl kan bland annat vara om det kan anses finnas en påtaglig risk för att  sökanden ska bli utsatt för våld eller allvarlig kränkning i förhållandet eller om det framgår att oriktiga uppgifter medvetet har förekommit i ansökan (5 kap 17 § och 17a § UtL).

Ett uppehållstillstånd genom anknytning är ett tidsbegränsat tillstånd och gäller i två år men det är inga problem att ansöka om nytt tillstånd genom anknytning. Detta kan han göra utan att behöva lämna landet så länge hans tidigare tillstånd fortfarande är giltigt (5 kap 3g § andra stycket UtL).

Viktigt att tänka på vid ansökan om uppehållstillstånd genom anknytning är att en sådan endast får beviljas om anknytningspersonen, dvs du, kan försörja både dig och din sambo. Du måste också ha en bostad av tillräcklig storlek och standard för er båda (5 kap 3b § UtL).

Beviljas din sambo uppehållstillstånd genom anknytning krävs det inte att han också ansöker om ett arbetstillstånd. Om han söker och får jobb i Sverige redan innan flytten hit kommer försörjningen av er båda troligtvis inte vara ett hinder för att få beviljat uppehållstillstånd.

För mer information om uppehållstillstånd genom anknytning se här, för att ansöka om nytt tillstånd se här

Hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare