Vilket fordonsslag tillhör en elsparkscykel och vilket straff kan man få vid olovlig körning?

Hej! Jag undrar vad påföljderna skulle bli om man skulle köra ett elektriskt oregistrerat fordon med 1000W exempelvis sparkcykel/cykel/longboard eller liknande. Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är lagen om vägtrafikdefinitioner (VTL) och lagen om straff för vissa trafikbrott (TBSL) som är relevanta lagstiftningar i din fråga.

Vilket fordonsslag tillhör en elsparkscykel?

En elsparkscykel kan räknas som moped klass 2 fordon, så länge motorstyrkan uppgår till maximalt 1 000 watt och inte har en högre hastighet än 25 km/h (2 § VTL). En moped klass 2 behöver inte heller att registreras. Reglerna för en moped klass 2 är desamma som för en cykel, med den skillnaden att om ”ej moped” framgår på en tilläggstavla, så får du inte köra där. Slutligen ska du ha fyllt 15 år, ha ett förarbevis för mopeden, det vill säga elsparkscykeln, och ha trafikförsäkring.

Påföljd och straff

Straffet för att köra en moped klass 2 fordon utan förarbevis eller som är underårig kan dömas för olovlig körning till böter och fängelse i högst sex månader (3 § TBSL). Har du därför fyllt 15 år och har förarbevis, så bör du inte få någon påföljd om du kör ett oregistrerat fordon som klassas som moped klass 2, eftersom det inte behöver vara registrerat.

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. En elsparkscykel som har max 1 000 watt och som inte kör fortare än 25 km/h klassas som moped klass 2. För att undgå att få påföljder behöver du ha fyllt 15 år och ha ett förarbevis. Du behöver inte registrera elsparkscykeln i ditt fall, men du behöver ha en trafikförsäkring.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare