Vilken rätt har särkullbarn vid förälders bortgång?

Hej

Jag har ett par funderingar det är så att min far avled i höstas och nu är det dags för bouppteckning.

Min far gifte om sig 2011 och dom skrev ett äktenskaps förord där det i korthet står att all egendom är enskild.

Vår far har en fastighet som är hans och hans maka har en sommarstuga som är hennes.

I testamentet står det att om vår far avlider först så skall kvarlåtenskapen tillfalla hans maka med fri förfoganderätt.

och det står likadant i hennes del om hon avlider så har vår far full förfoganderätt

sen i nästa stycke står det så här

Vad våra testamentstagare erhåller i arv skall vara testamenttagarnas enskilda egendom. Detsamma skall gälla avkastning av egendomen och för sådan egendom som kan komma att träda istället för egendom och avkastning.

sen finns likvida medel på runt 250000kr på olika konton. får makan allt eller ska dessa delas mellan mig, mina bröder och makan? eller får hon allt?

Ska det göras en bodelning innan bouppteckningen? och vad skulle hända med fars fastighet?

Kan makan sälja fastigheten utan att dela vinsten med oss bröst arvingar? tänkte på att det står fri förfoganderätt.

hur stor skulle våran lag lott kunna bli om vi tar ut den nu och hur fungerar arvslott

Fastigheten är värderad till ca 3 miljoner

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du och dina bröder är din fars särkullbarn (dvs hans bröstarvingar men inte den efterlevande makans). Vidare uppfattar jag det som att din far och makan har upprättat ett äktenskapsförord där det står att all egendom ska vara enskild. Vid sidan av det finns det ett testamente som anger att, vid den ena makens dödsfall erhåller den andre maken all kvarlåtenskap. Detta ska enligt testamentet ske innan ni särkullbarn får del av det.

Tillämplig lag
Frågan berör arvsrätt och till viss del familjerätt varför både ärvdabalken (ÄB) och äktenskapsbalken (ÄktB).

Bodelning
Som huvudregel ska bodelning göras när äktenskapet upplöses. Bodelning behövs dock inte om det endast finns enskild egendom, 9 kap. 1 § ÄktB. Det är nämligen endast giftorättsgods som ska ingå i bodelningen, 10 kap. 1 § ÄktB. Som framgår av frågan har din far och makan gjort all egendom till enskild genom äktenskapsförordet vilket innebär att en bodelning inte kommer ske. Kvarlåtenskapen fördelas istället genom arv.

Bouppteckning
En bouppteckning ska som huvudregel förrättas senast tre månader efter dödsfallet, 20 kap 1 § ÄB. I bouppteckningsdokumentet ska b.la din fars tillgångar och skulder antecknas sådana de var vid dödsfallet, 20 kap 4 § ÄB.

Vem har rätt att ärva din far?
Utgångspunkten är att den efterlevande makan har bäst rätt till kvarlåtenskapen, 3 kap 1 § 1 meningen ÄB. Undantag från denna regel är ifall det finns särkullbarn med i bilden. Då har särkullbarn omedelbar rätt till kvarlåtenskapen om den inte väljer att avstå och sedan istället få ta del av efterarv, 3 kap 1 och 9 § ÄB.

Med tanke på att det finns ett testamente som reglerar hur arvet ska fördelas kommer hänsyn tas till det istället. Jag vill uppmärksamma dig på att du och dina bröder har rätt till er laglott(vilket är hälften av arvslotten) oberoende av testamentet. En förälder får nämligen inte testamentera bort sin bröstarvinges rätt till laglotten, 7 kap 1 § ÄB. Som det ser ut så har din far testamenterat bort denna rätt. För att få del av er laglott måste ni därför påkalla jämkning av testamentet, 7 kap 3 § ÄB.

De likvida medlen på 25 000 kr räknas till kvarlåtenskapen och ska enligt testamentet tillfalla den efterlevande makan. Det innebär att du och dina bröder får del av din fars arv först efter den efterlevande makan dör, om ni inte påkallar jämkning.

Vad händer med fastigheten?
Att ärva något med fri förfoganderätt innebär att makan har rätt att förfoga över egendomen hur hon vill, förutom att testamentera bort den. Med det sagt får alltså den efterlevande makan sälja huset. Det som finns kvar efter den efterlevande makan kommer sedan du och dina bröder få ärva. Detta kommer sedan utgöra er enskilda egendom, jfr 7 kap 2 § 4 punkten ÄktB.

Hur stor blir er laglott om ni tar ut den nu?
Laglotten är som nämnt halva arvslotten. Om vi utgår ifrån att din far efterlämnade 25 000 kr (likvida medel) + 3 000 000 kr (fastigheten) så är den totala kvarlåtenskapen 3 025 000 kr. Det innebär att er laglott är hälften av det = 1 512 500 kr. Om ni är två bröder kommer alltså 1 512 500 kr delas mellan er så ni får 756 250 kr var. För att få er laglott måste ni som nämnt påkalla jämkning av testamentet. Det ska göras inom 6 månader från att ni fick del av testamentet, 7 kap. 3 § 3 st ÄB. Gör ni inte det förlorar ni er rätt att utkräva er laglott nu.

Sammanfattning
Som bröstarvinge till er far har ni rätt till er laglott. Denna rätt utsläcks om ni inte påkallar jämkning av testamentet. Den efterlevande makan har rätt att disponera över arvet hur makan vill, förutom att testamentera bort det. Det innebär att hen får sälja om hen så vill. Ni får sedan rätt till värdet när hen går bort.

Hoppas att det var svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig igen om du har fler funderingar. Om du vill ha hjälp med att påkalla jämkning av testamentet eller med annat juridiskt problem råder jag dig att boka tid med en av våra jurister på Lawline. Det gör du enkelt genom länken http://www.Lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Jennifer AbdulahadRådgivare