FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt29/11/2017

Vilken lag kan gäller vid konkurrerande verksamhet?

kan friluftsfrämjandet och får de konkurrera ut en verksamhet som funnits innan t.e.x i idrott. Finns det någon lag som man kan relatera till.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som utgångspunkt har vi i Sverige en fri marknad där olika aktörer på marknaden är relativt fria att konkurrera med andra. Det finns dock viss reglering i lagstiftning, främst genom Konkurrenslagen som är till för att förhindra missbruk av denna "frihet", exempelvis förbud mot missbruk av ett företags dominerande ställning på marknaden. Svaret på frågan du ställt är alltså väldigt svår att svara på utan mer ingående detaljer. Det beror helt på anledningen till att verksamheten konkurreras ut. Jag rekommenderar dig att läsa på lite i Konkurrenslagen och försöka skapa dig en bättre bild. Om du sedan har en mer specifik fråga kan du givetvis skriva en ny fråga till oss här på Lawline.

Med vänlig hälsning

Carolina LundhRådgivare