FrågaÖVRIGTÖvrigt11/08/2023

Vilka brott måste man uppge i sin ESTA-ansökan?

Hejsan, Förra året blev jag dömd för behörighetsmissbruk och fick betala dagsböter, som varar i 5 år i registret. Jag har varit i ett långdistansförhållande med en kille från USA i 6 år nu, och vi kanske i framtiden skulle vilja bosätta oss i USA. Förra december sökte jag ESTA och var dum nog och trodde att dagsböter inte räknades till de brott som tas upp i frågorna där, men nu är jag väldigt orolig över att ha naivt nog ljugit i min ansökan. Räknas detta brott som bedrägeribrott? Vad kommer ske nu, är chanserna för mig till att få ett green card helt omöjligt nu i och med detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att vara skyldig att redogöra för din brottshistorik i din ESTA ansökan ska brottet vara allvarligt och utgöra s.k moralisk fördärv. I USA avser moralisk fördärv brott som ”allvarligt bryter mot samhällets känslor eller accepterade normer”. Du kommer att behöva förklara sådana brott, och i de flesta fall kommer du inte att vara berättigad till ESTA. Sådana brott är bl.a. följande:

  • Brott mot en person omfattar mord, våldtäkt, kidnappning, dråp, grov misshandel och grov oanständighet.
  • Förfalskning, mutor, skatteflykt och mened är exempel på brott som skadar statstjänstemän.
  • Inbrott, mordbrand och stöld är alla brott som berövar människor deras egendom.

Den brottskategori som du blivit dömd för omfattas inte av denna kategori. Din greencard ansökan kommer troligtvis inte påverkas. Brottet du nämner är inget bedrägeribrott.

Tack för din fråga,

André BlomquistRådgivare