Vid bilköpet ingick vinterhjul som ännu inte levererats. Nu har bilsäljaren gått i konkurs, kan jag fortfarande få mina hjul?

Hej jag köpte ny bil i våras som hämtades ut i april enligt köpeavtalet ingår vinterhjul i priset dom var inte med vid leveransen utan skulle beställas senare. Jag tyckte det var ok det fanns ju inget behov av dom just då,efter ett flertal påtryckningar under sommaren och tidig höst skulle dom beställas men det visade sej att det inte blivit gjort och nu har firman gått i konkurs. Har jag någon möjlighet.att få mina hjul och i så fall hur? Eller är jag blåst på dom pengarna.

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att du har köpt bilen i egenskap av konsument, av en näringsidkare. Därmed gäller konsumentköplagens (KKL) regler.

Säljaren är i dröjsmål med leverans

Eftersom säljaren inte levererat hjulen, är hen i dröjsmål, KKL 9 §. Normalt sett skulle du ha rätt att kräva fullgörelse av avtalet och alltså kräva att säljaren ska leverera även hjulen, KKL 12 §. Eftersom firman har gått i konkurs och det framstår som att de aldrig beställt hjulen blir detta svårt.

Partiell hävning av köpeavtalet

Som jag förstått det har du betalat köpeskillingen och fått bilen. Därmed är denna del av avtalet inte problematisk. Angående hjulen verkar det stå klart att säljaren med anledning av konkursen inte kommer att kunna leverera dem. Att säljaren inte kan leverera hjulen överhuvudtaget utgör ett väsentligt avtalsbrott, vilket gör att hävningsmöjligheten aktualiseras, KKL 13 § 1 st. Du har dessutom under sommaren krävt fullgörelse flera gånger utan resultat, vilket gör att det har gått en skälig tid utan att leverans har skett, KKL 13 § 3 st. För att häva behöver du skriftligen meddela säljaren om att du vill häva just den delen av avtalet som berör vinterhjul.

En oprioriterad fordran på konkursboet

När du har hävt den delen av avtalet kommer du att ha en oprioriterad fordran på konkursboet. Att den är oprioriterad innebär att den inte kan kopplas ihop med viss egendom som finns i konkursboet, eftersom hjulen inte verkar finnas där. Det är istället en fordran på det belopp som hjulen är värda. Vid en konkursutdelning går de prioriterade borgenärerna först, det vill säga de som har exempelvis panträtt i viss egendom som konkursboet har. Detta innebär en risk att du inte kommer att få betalt, men det är förstås ändå värt att försöka.

Sammanfattning

Säljaren har inte levererat hjulen och är därför i dröjsmål, KKL 9 §. Eftersom säljaren inte kommer att kunna leverera hjulen alls, är det ett väsentligt avtalsbrott, KKL 13 § 1 st. Eftersom du flera gånger begärt fullgörelse av avtalet utan resultat och skälig tid har gått, har du rätt att häva köpet, KKL 13 § 3 st. Eftersom du fått bilen och betalat, är det endast en del av avtalet du vill häva. Det är viktigt att du är tydlig med att du bara vill häva den del av avtalet som avser vinterhjulen, när du skriftligen meddelar säljaren om hävning. Du vill alltså bara ha tillbaka den del av köpeskillingen som motsvarar det belopp som vinterhjulen är värda. Du kommer att få en oprioriterad fordran på konkursboet. Det finns därmed tyvärr en viss risk att du inte kommer att få betalt.

Med vänlig hälsning,

Beatrice KrigRådgivare