Verkshöjd och översättning av upphovsrättsligt skyddat verk

Jag håller på med en översättning av VD-ord som är tagna från årsredovisningar från samma företag under många år. Dessa finns att tillgå gratis över internet. Kan jag fritt dela med mig av/distribuera dessa översättningar gratis? Kan jag distribuera dessa översättningar genom försäljning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk (URL).

Avgörande för bedömningen av om du kan översätta och distribuera och/eller sälja texterna ifråga är om de kan anses ha upphovsrättsligt skydd enligt 1 § URL. För att de ska få skydd måste de anses ha verkshöjd. Detta kan i korthet beskrivas som att de måste vara resultatet av intellektuellt skapande samt ha viss särprägel. Jag kan inte med säkerhet säga om texterna ifråga uppfyller kraven på verkshöjd, inte minst eftersom jag inte läst dem, men skulle jag tvingas ge ett svar skulle jag nog säga att de har det. Detta eftersom texter överlag sällan löper risk för så kallat dubbelskapande, redogörande texter såsom tidningsartiklar ofta har upphovsrättsligt skydd och Högsta domstolen i exempelvis fallet NJA 2015 s. 1097 uttalat att kravet på särprägel är förhållandevis svagt.

Om vi antar att texterna du översätter är upphovsrättsligt skyddade lämnar det oss med frågan om hur din situation då ser ut. Enligt 2 § URL omfattas rätten till översättning av verk av upphovsrätten. Det framgår dock av 4 § URL att den som översatt ett verk har upphovsrätt till verket i den "gestalten", men att översättarens rätt fortfarande över beroende av den ursprunglige rättighetsinnehavaren. Med andra ord kan du som översättare ha rätt till ersättning från försäljning av din översättning, men du kan inte förfoga över verket utan samtycke från den ursprunglige rättighetsinnehavaren.

Avslutningsvis vill jag betona att jag inte kan avgöra om upphovsrättsligt skydd föreligger. Om du överväger att sälja dina översättningar rekommenderar jag därför att du kontaktar den ursprunglige rättighetsinnehavaren först. Alternativt kan du kontakta en yrkesverksam jurist som kan göra en mer kvalificerad bedömning av frågan om upphovsrättsligt skydd föreligger än jag.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare