Vem får vara testamentsvittne?

HEJ efter min mor finns ett testamente där en av mina syskon är omnämnd att som sin arvslott tilldelas vårt barndomshem. Förutsättningen för denna arvslott är att han till tillskiftas hyreshuset till marknadspris om han vill och kan lösa ut övriga 5 st. syskon. Testamentet är upprättat av advokats byrå undertecknat av mor MEN bevittnat av 2 av mors svärdöttrar. Kan detta vara jäv ?

Med vänlig hälsning Mats Lahti i ett vintrigt Kiruna

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem som får vara testamentsvittne regleras i 10 kap. 4 § Ärvdabalken (ÄB).

Följande personer får inte vara vittnen:

Den som är under 15 år. Den som på grund av psykisk störning saknar insikt om betydelsen av vittnesbekräftelsen. Testatorns make/maka. Testatorns sambo. Testatorns släktingar i rätt upp- eller nedstigande led. Testatorns svåger. Testatorns syskon. Testamentstagaren själv. Testamentstagarens make/maka. Testamentstagarens sambo. Testamentstagarens syskon. Testamentstagarens släktingar i rätt upp- eller nedstigande led. Testamentstagarens svåger. Testamentstagarens framtidsfullmaktshavare, förmyndare, god man eller förvaltare. Ledamot av styrelsen för ett bolag, förening, trossamfund eller stiftelse som företräder testamentstagaren.

Sammanfattning

Testatorns svärdotter får alltså som huvudregel vara vittne, men inte om

hon är gift med testamentstagaren. I sådana fall är den delen av testamentet ogiltigt, och kan således klandras, se 13 kap. 1 § ÄB. Observera att klandertalan ska väckas inom 6 månader från det att en arvinge erhöll del av testamente, se 14 kap. 5 § ÄB.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Anton OkicRådgivare