FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt16/11/2017

Vem ersätter fuktskada i hyresrätt?

Mögel i förråd hyresrätt pga kommit in vatten/fukt genom yttervägg. Vem ersätter mig för det som förstörts?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När det gäller regler kring hyra av bostad återfinns dessa i 12 kap jordabalken. Enligt 12 kap 15 § jordabalken ska hyresvärden, under hyrestiden, hålla lägenheten i godtagbart skick. Hit räknas bland annat att hålla bostaden fri från fukt och mögel. Notera dock 12 kap 24 § 2st som säger att du som hyresgäst är skyldig att upplysa hyresvärden om den skada som har uppstått. Detta meddelande ska lämnas utan oskäligt dröjsmål d.v.s. så snart som möjligt. I annat fall kan du själv bli ersättningsskyldig för de skador som uppstått. Då det inte är du som har vållat den uppkomna fuktskadan är det (och så länge du meddelar hyresvärden om skadorna i rätt tid) är det dock hyresvärdens ansvar att ersätta kostnaderna för de skador som uppstått.

Hoppas svaret varit till din hjälp!

Mvh,

Nina ErlandssonRådgivare