Vem ärver min pappa?

Hej

Min mamma gick bort för några år sen, då ärvde jag och min bror hennes halva av mina föräldrars hus. Vi skrev då över huset så att pappa ägde hela huset eftersom dom aldrig var gifta.

Han dog nu för några dagar sen, och efterlämnar sig mig och min bror och våran halvsyster från hans tidigare förhållande.

Hur ser arvet ut gällande huset då? får alla 1/3 var?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom dina föräldrar inte var gifta när din mamma avled utgår jag från att du och din bror var hennes enda arvingar och ärvde hela hennes kvarlåtenskap enligt den legala arvsordningen (2 kap. 1 § ÄB). Om ni valt att skriva över huset till er pappa så att han är ensam ägare innebär det att det nu är hans egendom, som att ni gett honom er halva av huset som gåva.

Om ovanstående skett utan några förbehåll ingår huset i er pappas kvarlåtenskap och ska som utgångspunkt delas lika mellan hans bröstarvingar jämte resterande del av hans kvarlåtenskap (2 kap. 1 § ÄB). Bröstarvingar är personens barn, och så som du beskrivit i din fråga har din pappa tre bröstarvingar. Hela er pappas kvarlåtenskap, däribland huset, ska således delas lika mellan er tre såvida er pappa inte har upprättat ett testamente som säger annat.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare