FrågaÖVRIGTÖvrigt21/01/2024

Vem är rättstillämpare i Sverige?

Vi har ju grundlagar i Sverige och som jag vet så krävs ett riksdagsval emellan för att ändra en sådan. Det jag undrar är vem som bestämmer när grundlagen är tillämplig? Exempel. Sittande riksdagsmajoritet tycker att en tidning skriver väldigt tråkigt om dem och de vill förbjuda tidningen. Vad jag förstår så går inte det då vi har en tryckfrihetsförordning. Men vem gör bedömningen att detta skulle bryta mot tryckfriheten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att din fråga handlar om vem det är som bestämmer när en viss lag är tillämplig eller inte. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan.

Det är rättstillämparen som bestämmer när en viss lag ska tillämpas eller inte. I Sverige är det i huvudsak domstolarna som utgör rättstillämpande organ. Det beror på att det är domstolarna som har i uppgift att döma i både tvister, brottmål och förvaltningsrättsmål. Den rättstillämpande verksamheten går ut på att fatta beslut utifrån gällande rätt. Andra rättstillämpande verksamheter utöver våra domstolar är Åklagarmyndigheten, Polisen, Kronofogden och förvaltningsmyndigheter så som Skatteverket, Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket.

Slutsatsen blir att det skulle vara domstolarna, i egenskap av svensk rättstillämpare, som gör bedömningen att det skulle bryta mot tryckfrihetsförordningen att förbjuda en viss tidning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare