Vem ansvarar för fel i vara som uppstått under transporten till köparen?

Hej,

Jag beställde en bärbar dator online av ett företag. Jag öppnade upp paketet och började använda den som vanligt, men efter 5 veckor hör jag helt plötsligt ett konstigt "knirkande" ljud när jag skulle öppna den.En spricka hade uppstått i metallan på baksidan!! Så jag anmälde det till företaget jag köpt datorn av och vi snackar fortfarande om detta.. Men min fråga är om det visar sig att den här sprickan uppstått under transporten för att dom varit slarviga och inte tillräckligt försiktiga (typsikt Postnord)... Jag kan till och med se märke på emballaget, sorgligt nog märkte jag inte det förrän skadan var skedd för märket på emballaget är obetydligt för kollade inte noga.. Men vem har ansvaret för detta?

Tacksam för svar så fort som möjligt!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör fel i en vara som du har köpt i egenskap av konsument från en näringsidkare, vilket innebär att konsumentköplagen blir tillämplig i detta fall.

Vem ansvarar för fel som uppkommer under transport?

Inom konsumenträtten talas det ofta om vem som bär risken för den köpta varan, när fel i vara uppstår. Enligt 8 § andra stycket konsumentköplagen övergår risken för en köpt vara över på köparen när varan har avlämnats.Varan anses vara avlämnad när varan har kommit i köparens besittning, vilket kort sagt innebär att köparen ska ha tagit hand om varan, 6 § konsumentköplagen.

I ditt fall har felet uppstått under transporten av datorn. Eftersom du inte hade tagit hand om varan, alltså att varan inte hade avlämnats, låg risken för varan på säljaren när felet uppstod.

Vad är följden?

Säljaren ansvarar för fel som har funnits vid avlämnandets tidpunkt, även om felet visar sig först senare. Detta, eftersom risken låg på säljaren när datorn skadades, 20 § konsumentköplagen.

I ditt fall har felet visat sig först senare, men redan när datorn avlämnades var den behäftad med felet. Säljaren ska därmed ansvara för felet.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare