Varumärkesskydd för ett ordmärke

Hej! UngCancer äger rättigheterna till att sälja sina armband. De påstår att ALLA piratkopior. t.ex alla armband med texten fuck cancer på endast får säljas av UngCancer. Är det omöjligt för mig att sälja ett armband som det står fuck cancer på, trots att designen är helt olik deras. Enligt support på UngCancer är det strik förbjudet att sälja någon somhelst vara med Fuck Cancer på, äger dom rättigheterna till uttrycket? Får jag inte skriva Fuck Cancer på ett papper och sälja det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om skydd för varumärken hittar du i varumärkeslagen (VmL), se https://lagen.nu/2010:1877.

Varumärken kan få skydd genom antingen registrering eller inarbetning (VmL 1 kap 6 och 7 §§). Fuck Cancer är ett registrerat varumärke i ett flertal varuklasser, bland annat smycken och papper i varuklass 14 och 16. Det innebär att varumärket är skyddat och att man inte utan tillstånd får lov att använda det kommersiellt för de varor som märket är registrerat för. Det gäller oavsett om den aktuella produkten är designad på ett annat sätt, det är själva användningen av varumärket som är otillåten (VmL 1 kap 10§).

Exakt hur långt skyddet sträcker sig när det inte rör sig om dubbel identitet som ovan, t.ex. om varumärket används för andra produkter än de som det är registrerat för, går dock inte att svara på generellt. Om det föreligger ett intrång eller inte ska avgöras efter en helhetsbedömning där man framförallt bedömer dels hur likt det använda märket är det skyddade märket dels hur lika varorna är som de används för. Andra omständigheter som kan vara relevanta är t.ex. hur särskiljandemärket, hur inarbetat det skyddade märket är, varans art och kundkretsens egenskaper. Om det finns risk för förväxling så anses det föreligga ett intrång (VmL 1 kap 10§ 1 st p.2). Om märket är inarbetat kan intrång anses föreligga även om det inte finns risk för förväxling om användningen kan anses dra otillbörlig fördel från varumärket (”snyltning”) eller om den kan anses vara skadlig för märket (VmL 1 kap 10§ 1 st p.3). Eftersom ”fuck caner” är ett relativt känt märke i Sverige så skulle jag tro att dess skydd sträcker sig en ganska bra bit utanför de varor märket är registrerat för.

En annan aspekt är att även om ett visst användande av varumärket inte skulle strida mot varumärkesrätten så kan det strida mot marknadsföringslagen då användandet kan vara att anse som vilseledande marknadsföring (Marknadsföringslagen 10§).

Sammanfattningsvis är risken stor att en domstol skulle anse att det föreligger ett intrång om du använder ”fuck cancer” på ett armband eller om du skriver det på ett papper och sedan säljer det. Vidare har varumärket förmodligen relativt stor räckvidd även utanför de varor det är registrerat för. Slutligen kan en viss användning vara otillåten även om den inte utgör ett varumärkesintrång om den anses utgöra vilseledande marknadsföring. Min rekommendation är alltså att undvika att använda varumärket.

Lycka till!

Med vänlig hälsning

Pierre OlssonRådgivare