Varumärkesrättsligt skydd för importerade varor

Hej,

Har en fråga kring produktnamn,

Är det fritt fram att välja ett namn på egna produkter som man importerar som ett annat företag har redan valt och marknadsfört under flera år?

Frågan avser en konkurrent som importerat varor som liknar våra varor och har namngett dom exakt som våra produkter som vi marknadsfört under några år...

De har kopierat hela vårt koncept och kör exakt likadana produkter som vi tillverkat och till och med har börjat kalla dem samma namn som vi valt för flera år sedan.

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Tillåtet att välja eget namn på importerade produkter?

Din första fråga beror till den större delen på avtalet mellan dig och din leverantör. Om det inte finns en sådan bestämmelse i avtalet eller om ni i övrigt inte har träffat en överenskommelse om frågan bör det avtalsrättsligt inte finnas några problem.

Produkten som ni importerar kan också ha ett immaterialrättsligt skydd, vilket kan påverka din rätt att marknadsföra produkterna i ett annat namn. Exempelvis kan produkten i sig vara skyddat som varumärke eller mönster (design) - det enklaste sättet vore för dig att genom Patent- och registreringsverket (PRV) söka efter varan för att se om den är registrerad. En varning är dock att varumärkesrättsligt skydd kan existera även om den inte är registrerad, beroende på hur länge och hur väl den är känd inom marknaden vari ditt företag är aktivt. Detta kallas för inarbetning (se 1 kap. 7 § varumärkeslagen).

Har era konkurrenter gjort ett intrång i din ensamrätt?

Om du har ett varumärkesrättsligt skydd för namnet som du givit produkten kan du förbjuda din konkurrent från att använda namnet i fråga (se 8 kap. 3 § och 8 kap. 4 § varumärkeslagen om vite och skadestånd). Detta beror som sagt på om ditt företag har varumärkesrättsligt skydd för namnet. Om du har sådant registrerat hos PRV har du sådan rätt. Om du inte har ett registrerat märke kan det möjligtvis få skydd genom sk. inarbetning enilgt 1 kap. 7 §. En sådan inarbetning anses finnas om det här i landet inom en betydande del av den krets till vilken det riktar sig (omsättningskretsen) är känt som beteckning för de varor eller tjänster som tillhandahålls under kännetecknet. Observera att det är svårt för mindre företag att lyckas inarbeta ett varumärke.

Eftersom jag varken har tillgång till produkten eller det namn du har marknadsfört produkten i kan jag inte ge någon rimlig bedömning av ditt eventuella immaterialrättsliga skydd. Jag skulle dock rekommendera att kontakta våra eller andra jurister för vidare hjälp om du känner att ditt företag har lidit skada pga. din konkurrent.

Lawline RådgivareRådgivare