Varumärkesintrång över olika varu- och tjänsteklasser?

Hej. Driver en firma med liknade namn och logga med en annan firma som agerar i olika näringsklasser och branscher enl registreringarna hos Bolagsverket samt PRV. Dock kan tyckas att dessa ligger nära varandra då det ena är arkitekttjänster/personaluthyrning och det andra inredningsdesign och butiksverksamhet. Kan detta anses vara ett varumärkesintrång även om inte vi ligger under samma koder under Bolagsverket eller registreringen på PRV? Handlar om två mindre bolag.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du om de liknande namnen och loggorna kan utgöra varumärkesintrång.

Jag har tolkat din fråga så att såväl din firmas namn som dess logga är registrerade som varumärken hos PRV. Jag utgår också från att ditt varumärke är äldre.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Vilken kod varumärkena ligger under hos PRV avgör inte i sig frågan. Det rör sig om en helhetsbedömning. Det centrala är att den normala konsumenten ska kunna skilja mellan tjänsterna.

Kan det föreligga varumärkesintrång trots att varumärkena ligger under olika koder hos PRV?

Varumärkesintrång kan föreligga på olika grunder. Den grund som ser mest relevant ut för ditt fall kräver att följande kriterier är uppfyllda (1 kap. 10 § första stycket andra punkten varumärkeslagen (VmL)):

1. Det nyare tecknet är a) identiskt med eller liknar b) varukännetecknet för varor eller tjänster av samma eller liknande slag,

2. om det finns en risk för förväxling.

Det viktiga är att varumärkena kan förväxlas. En viktig faktor är dock vilket slags varor eller tjänster varumärkena rör. Bedömningen av likheten där beror dock på omständigheterna i det enskilda fallet.

Vilken kod varumärkena ligger under hos PRV avgör alltså inte i sig frågan. Det rör sig om en helhetsbedömning.

Det användningsområde där varumärkena ligger närmast i ditt fall verkar vara arkitekttjänster och inredningsdesign, eftersom båda rör tjänster som angår byggnader (eller liknande). Emellertid kan de dock skilja sig på andra sätt, t.ex. ändamål, prisnivå, när tjänsterna behöver anlitas, etc.

Det centrala är att den normala konsumenten ska kunna skilja mellan tjänsterna.

Någon mer detaljerad eller konkret bedömning än så kan jag tyvärr inte ge.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med varumärkesintrång är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare