FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt03/12/2018

Vart gäller knivlagen och när kan ett kniv omhändertas vid en hamnanläggning?

Hej

"Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål

1 §

Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats"

Vart drar man gränsen för vad som räknas so. Allmän plats?

Anledningen till att jag frågar är för att jag jobbar inom Sjöfartskydd och utför säkerhetskontroller inom Hamnanläggningar som även är skyddsobjekt.

I dessa kontroller påträffar vi ofta knivar i olika utföranden, kan vi då agera med denna lag i åtanke?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag har delat upp din fråga i två delar. Den ena gäller vad som kan tänkas utgöra en allmän plats enligt knivlagen, den andra är med vilket lagstöd du kan agera när du påträffar knivar hos besökare på hamnanläggningar.

Vart gäller knivlagen?

Lagen om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål kallas kort för knivlagen. Som man kan läsa i din fråga gäller förbudet på allmän plats. En allmän plats i lagens mening är i stort sett varje plats dit allmänheten har tillträde och som besöks av allmänheten. Utomhus eller inomhus spelar ingen roll. Allmänna platser kan alltså vara gator, torg, och parker men även biografer, matbutiker, restauranger och så vidare. Om allmänheten har tillträde till en plats under en begränsad tid anses platsen vara allmän under den tiden.

Den väsentliga avgränsningen sker alltså på två sätt. Den ena är mot platser till allmänheten inte kan sägas ha tillträde. Den andra är mot platser som allmänheten i och för sig har tillträde till men som är så sparsamt besökta att dom inte kan anses allmänna, exempelvis ute i skogen.

Vilket lagstöd har du för att omhänderta knivar och dylikt i en hamnanläggning?

För hamnanläggningar finns det en speciallag, lagen om sjöfartsskydd. Enligt lagen så får personer som uppehåller sig i en hamnanläggning kroppsvisiteras i syfte att förebygga brott som utgör fara för säkerheten i samband med sjöfarten (13 §). Om man påträffar ett farligt föremål vid kroppsvisitation eller annan undersökning så kan man med stöd av sjöfartsskyddslagen uppmana personen att förvara föremålet på ett sådant sätt att det inte kan användas för brott (17 §). I allmänhet betyder det här att personen uppmanas att lämna ifrån sig föremålet till personalen för förvaring så länge personen uppehåller sig i hamnanläggningen. Skulle personen vägra att lämna ifrån sig föremålet får den personen avvisas från hamnanläggningen.

Du nämner att hamnanläggningen är ett skyddsobjekt. I ett sådant läge finns även en möjlighet till ingripande enligt skyddslagen. Lagen ger skyddsvakter befogenhet att genomföra kroppsvisitationer för att fullgöra sin bevakningsuppgift (11 §). Enligt lagen för föremål tas i beslag om föremålen skäligen kan antas vara förverkade. Eftersom knivlagen anger att knivar som olagligen innehas ska förklaras förverkade (5 §) så bör skyddslagen kunna åberopas för att ta en kniv i beslag som påträffas anslutning till ett skyddsobjekt.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare