Varför är inte bröstarvinge kallad till bouppteckning?

om man är en av fem syskon som har samma pappa och har bevis via kyrkboken att man är Son till honom och han avlider hur kommer det sig då att man inte ingår i bouppteckningen utan endast mina fyra syskon finns med och fått ta del av den ,hur kan jag göra för att åberopa samma rätt som mina fyra syskon tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

För att få svar på din fråga så får vi gå in och titta i Ärvdabalken (ÄB) och Tryckfrihetsförordningen (TF).

Bröstarvingar ärver i lika stora delar

Du och dina syskon är så kallade bröstarvingar till din pappa, i egenskap av att vara hans barn. Bröstarvingar ärver i första hand och alla syskon ärver dessutom i lika stora delar, förutsatt att det inte finns något testamente som förändrar situationen (ÄB 2 kap 1 §). Dock så kommer eventuellt din mamma att ärva din del först, förutsatt hon fortfarande är i livet och dessutom var gift med din pappa när han avled. Det är nämligen så att den efterlevande maken ärver före de gemensamma barnen. Detta resulterar i att barnen inte är dödsbodelägare efter den först avlidne föräldern, då de inte kommer att ärva föräldern direkt. De har istället rätt till något som kallas för efterarv. Detta medför att de istället får ut arvet efter den först avlidne föräldern när den efterlevande föräldern går bort (ÄB 3 kap 1-2§).

Alla dödsbodelägare ska kallas till bouppteckningen

Till din pappas bouppteckning ska följande personer kallas:

- Din pappas efterlevande sambo eller efterlevande make, oavsett om denne är dödsbodelägare eller ej

- Samtliga dödsbodelägare. Efterlevande make, efterlevande sambo, arvingar och de som enligt testamente har rätt att ta del av boet kan vara dödsbodelägare.

- De som har rätt till efterarv.

Alla dessa ska kallas till bouppteckningen, och alla deltagare ska dessutom antecknas däri. Det är den dödsbodelägare som har hand om dödsboets egendom, alternativt boutredningsman eller testamentsexekutor, som har ansvaret för att bl.a. bestämma tid och ort för bouppteckning. Det är också denne person som ska se till så att alla dödsbodelägare kallas till bouppteckningen (ÄB 20 kap 2 §).

Du har alltså rätt att delta, antingen som dödsbodelägare eller i din roll som efterarvinge.

Skatteverket kan gå ut med ett föreläggande med vite om inte alla dödsbodelägare har fått ta del av bouppteckningen

Om någon inte dyker upp på sammanträdet så ska bevis om att denna har kallats till bouppteckningen bifogas (ÄB 20 kap 3 §). Det är nämligen så att Skatteverket inte får registrera bouppteckningen innan alla dödsbodelägare har tagit del av den (ÄB 20 kap 9 §). Detta kan resultera i att Skatteverket går ut med ett föreläggande med vite. Det kan innebära att den beslutet gäller måste göra något inom en utsatt tid, och att denne kan behöva betala ett vite om det inte sker. Ett sätt att reda ut situationen vore då att kalla till en tilläggsbouppteckning där arvskiftet ska göras om. På tilläggsbouppteckningen ska alla dödsbodelägare återigen närvara, alternativt så ska bevis om kallelse till mötet bifogas om någon inte har deltagit av någon anledning(ÄB 20 kap 10 §).

Du har tio år på dig att göra din rätt gällande om bouppteckningen trots allt har registrerats

Skatteverket får som sagt inte registrera bouppteckningen om du som bröstarvinge inte har fått ta del av den. Du har dock tio år på dig att göra din rätt gällande, om det ändå skulle ha skett. Du kan då överklaga till förvaltningsrätten (ÄB 16 kap 4 §).

En bouppteckning är en offentlig handling

Värt att nämna kan vara att en registrerad bouppteckning är en offentlig handling. Det innebär att vem som helst kan begära att få ta del av den (TF 2 kap 1 §).

Sammanfattning

Du har med andra ord rätt att bli kallad till bouppteckningen eftersom att du är bröstarvinge till din pappa. Detta ska göras av den dödsbodelägare som har hand om dödsboets egendom, alternativt av boutredningsman eller testamentsexekutor. Bouppteckningen får inte registreras av Skatteverket förrän alla dödsbodelägare har tagit del av den. De kan då gå ut med ett föreläggande med vite för att se till så att det sker. Du kan då kallas till en tilläggsbouppteckning istället. Skulle det vara så att bouppteckningen trots allt har blivit registrerad så har du tio år på dig att göra din rätt gällande.

Mina råd

Jag skulle råda dig att först och främst försöka ta kontakt med den person som är ansvarig för att se till så att alla dödsbodelägare blir kallade till bouppteckningen, för att försöka reda ut situationen. Det kan antingen vara dödsbodelägaren som har hand om dödsboets egendom, dödsboutredaren eller testamentexecutorn.

Om inte det är möjligt, så rekommenderar jag dig att ta kontakt med våra jurister på info@lawline.se. Dessa kan ge dig mer ingående hjälp i ärendet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, och önskar stort lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare