Värdering av varumärkeslicens

Hej, hur värderar jag ett licensavtal? Jag har fått frågan om jag vill köpa en licensrättighet för ett ganska känt varumärke, på vilka kriterier ska jag bedöma värdet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ett varumärkes värde bestäms som du säkert vet inte juridiskt. Jag kommer därför inte kunna ge ett säkert svar på din fråga. Jag kan dock säga att det finns flera faktorer som påverkar ett varumärkes värde.

Den förmodligen mest avgörande faktorn är, som du är inne på, hur känt varumärket är. Ett märke som är extremt välkänt har ett ekonomiskt värde redan där eftersom det är positivt ur ekonomisk synvinkel att potentiella köpare känner till det sedan tidigare.

En andra faktor som kan påverka ett varumärkes ekonomiska värde är de associationer som finns kopplade till det. Ett varumärke som, oavsett hur känt det är, har en mycket stark kvalitetsassociation på den relevanta marknaden är naturligtvis mer värdefullt än ett som av köpare associeras varor eller tjänster av låg kvalitet.

En tredje faktor som kan inverka på varumärkets värde är dess skyddsomfång. Detta är bland annat avhängigt hur och när varumärket registrerats.

Avslutningsvis är det värt att notera var varumärket är registrerat. Ett varumärke med skydd i hela EU eller åtminstone i många länder är förstås mer värdefullt än ett som enbart erbjuder skydd i ett land.

Utöver detta är det värt att beakta den nytta du tror att varumärket kommer ge dig; licens till ett känt och väl ansett varumärke till lågt pris är naturligtvis en dålig investering om du inte kan dra full nytta av det i din verksamhet.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare