FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt30/03/2018

Vad täcker hemförsäkringen?

Hej,

För fem år sedan bytte vi elen i vårt hus. Den drogs om från grunden av auktoriserad elektriker. Vi tecknade ett avtal med en huvudentreprenör, som i sin tur tecknade avtal med denna elfirma. Huvudentreprenören har gått i konkurs men elfirman finns kvar.

Nu har det blivit ett fel i installationen, en sladd (en nolla) lossnade efter att sannolikt varit dåligt fäst. Det orsakade skada på många maskiner i huset, både fasta installationer (t ex golvvärme) och lösöre (t ex datorer, träningsutrustning, laddare) samt hushållsapparater (kylskåp, spis). Dessa behöver nu bytas ut. Vår hemförsäkring täcker detta, men jag har några frågor ändå.

I försäkringen står det att elinstallationer ersätts i 25 år utan åldersavdrag. Det innebär ju att lagningen av felet ersätts utan avdrag. Däremot blir det ett stort åldersavdrag på den utrustning etc som förstördes av elinstallationen, så det här blir en väldigt dyr historia för oss. Är det rimligt att hävda att även skada som är en konsekvens av elinstallationen bör ersättas utan avdrag?

Eller bör vi driva detta som ett garanti- eller reklamationsärende gentemot elfirman? Har vi större chans att få rimlig ersättning på så sätt?

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Ditt försäkringsbolag är knutna till de försäkringsvillkor som just din försäkring omfattas av. Eftersom villkoren i försäkringen anger att kostnader för elinstallationen ersätts utan åldersavdrag så är det mest sannolikt att försäkringsbolaget tolkar det ordagrant - alltså att endast just elinstallationen ersätts utan avdrag. Ersättning för följdskador som uppstår på grund av att installationen är felaktig skulle jag alltså ha väldigt svårt att se varför försäkringsbolaget skulle ersätta utan åldersavdrag. Det finns väldigt små chanser för er att lyckas tolka in följdskadorna i begreppet "elinstallation". Ni kan ju alltid försöka, och fråga försäkringsbolaget, men era chanser till framgång skulle jag bedöma vara små. Men som svar på er fråga skulle jag inte hävda att det är rimligt att kräva ersättning för följdskadorna utan åldersavdrag.

Eftersom det är installatörerna som har gjort fel i installationen och eftersom följdskadorna har uppstått på grund av den felaktiga installationen är det även elfirman som ska stå kostnaderna för felet och felets följdskador, detta enligt 31 § Konsumenttjänstlagen. Näringsidkaren (elfirman) är enligt 31 § Konsumenttjänstlagen skyldig att ersätta skador som uppstår på grund av fel i tjänsten, även om skadorna uppstår på annan egendom hemma hos konsumenten. Om näringsidkaren kan visa att det förelegat ett hinder utanför näringsidkarens kontroll som gett upphov till skadorna eller om näringsidkaren kan visa att felet och skadorna inte skäligen kunde undvikts behöver näringsidkaren heller inte ersätta skadorna.

Ni skulle kunna kräva elfirman på ersättning för den del av skadorna som inte hemförsäkringen täcker, alltså kostnaden för de åldersavdrag och den självrisk som försäkringsbolaget drar av från ersättningen ni kan få ut.

Hoppas ni har fått svar på er fråga! Är det något mer ni undrar över är ni varmt välkomna att ställa en till fråga (gratis eller expressfråga), eller att vända er till våra jurister på juristbyrån.

Lycka till med ert ärende!

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare