Vad krävs för att kunna häva ett helt konsumentköp?

Hej;

Jag är en ganska van konsument över internet och undrar vad som gäller när en beställning lagts och betalats till fullo (vilket även bekräftas av företaget) och i efterhand informerar företaget att en av dom beställda och betalade varorna plockats bort. Företaget uppger nu att jag kommer krediteras inom sju dagar men jag önskar häva hela köpet. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Baserat på din frågeställning utgår jag från att du har handlat en vara som konsument av en näringsidkare. Vidare förutsätter jag att såväl du som företaget finns i Sverige. Då är konsumentköplagen (KKöpL) och lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen) tillämpliga.

Ångra köpet och få tillbaka pengar för allt

Du har alltid rätt enligt distansavtalslagen att ångra ett köp inom 14 dagar. Beroende på när du genomförde köpet kan du alltså ångra dig helt utan anledning och få tillbaka pengarna för alla varor (10 § distansavtalslagen). Det finns vissa undantag, till exempel om det rör sig om specialtillverkade varor (11 § distansavtalslagen). I regelfall bör du alltså ha rätt att ångra hela köpet.

Om det har gått längre än 14 dagar kan du häva

Om det har gått längre än 14 dagar kan du inte använda dig av distansavtalslagen. Då blir istället konsumentköplagen användbar. Om en vara plötsligt inte finns tillgänglig kallas det för att säljaren befinner sig i dröjsmål (9 § KKöpL). Då har du som konsument olika verktyg att använda (10 § KKöpL):

* Hålla in betalningen (omöjligt eftersom du skriver att du redan har betalat) (11 § KKöpL)

* Kräva att företaget fullgör köpet (12 § KKöpL)

* Häva köpet (13 § KKöpL)

Du kan häva varan som har plockats bort

Du skriver att du vill häva köpet. Det har du alltså i teorin rätt till (13 § KKöpL). Lagen specificerar att du som köpare har rätt att häva köpet om säljaren meddelar att företaget inte kommer att leverera varan (13 § första stycket sista meningen KKöpL). Vid hävning ska köparens pengar återgå till köparen och säljarens vara återgå till säljaren. Mycket riktigt vill företaget kreditera dig inom sju dagar för den varan, och därmed uppfylla hävningen. Varan har ju aldrig kommit fram till dig, så den du inte återlämna.

Du kan förmodligen inte häva hela köpet

Du berättar dock att du vill häva hela köpet, vilket jag tolkar som att du vill häva även köpet av de andra varorna. Så länge de varorna levereras i tid och inte bär på något fel, är utsikterna små för att häva "hela köpet" enligt konsumentköplagen.

För att häva hela köpet behöver den felande varan nämligen vara av väsentlig betydelse för dig som konsument (13 § första stycket första meningen KKöpL). Vad som är väsentlig är en specialfråga från fall till fall, med hjälp av frågor i stil med: Hur mycket kostar den varan i förhållande till de andra? Hur många varor har du totalt beställt? Berodde de andra varorna på varan som har plockats bort?

Om varan utgör en liten del, finns det bara små utsikter till att kunna häva hela köpet. Vi får alltså se till hela avtalet för att fastställa hur stor del den bortplockade varan utgör. Baserat på din information utgår jag från att det rör sig om fler varor än två. Jag menar att i förhållande till tre varor kan inte en bortplockad vara leda till hävning. Om du vill lägga till information om varorna kan du gärna ställa en ny fråga till Lawline.

Sammanfattning

Alltså, du kan häva hela köpet genom att ångra dig, förutsatt att du agerar inom 14 dagar. Om det går längre tid än så, är det nog svårt att häva köpet eftersom varan förmodligen inte utgör en "väsentlig del" av köpet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Caroline HalfvarsonRådgivare