FrågaÖVRIGTÖvrigt26/10/2023

Vad krävs för att bli internationellt efterlyst?

Hej om man är dömd för 8 månaders fängelse i tingsrätten kan man bli internationellt efterlyst om man flyr till storbrittanien eller till ett land utanför eu? Och om man lyckats gömma sig i 5 år försvinner domen? och man förlorar inte sin svenska medborgarskap då?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Frågor som rör utlämning för brott till Sverige från ett land utanför norden eller EU regleras i förordning (1982:306) med vissa bestämmelser om utlämning för brott till Sverige. Frågor om medborgarskap regleras i regeringsformen.

Utlämning för brott

Det är kriminalvården som gör en framställning om utlämning för verkställighet av fängelsestraff när den dömde befinner sig utanför EU och norden (3 § Förordning (1982:306) med vissa bestämmelser om utlämning för brott till Sverige). Under vilka förutsättningar ett utlämnade sker kan t.ex. påverkas av Sveriges överenskommelse med respektive land. Hur långt fängelsestraff som behövs för att utlämnas till Sverige kan således variera.

Sammantaget är det alltså först om kriminalvården gör en framställning om utlämning som personen kan bli internationellt efterlyst via interpol.

Det är inte möjligt att förlora sitt svenska medborgarskap om man bott i Sverige

Det är inte möjligt att förlora sitt svenska medborgarskap om man är eller har varit bosatt i Sverige (2 kap. 7 § RF). Det utgör en rättighet som inte kan begränsas (jfr. 2 kap. 20 § RF).

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare