Vad kan jag göra om jag misstänker att en anställd avslöjar affärshemligheter?

Jag har en anställd i mitt företag med medborgarskap i Kina men som har arbetsrätt i Sverige. Han anställdes för tre år sedan, först en provanställning på 6 månader och därefter fast anställd. Företaget arbetar med medical devices och har en hel del patent över hela världen, inte minst i Kina. Under hans tid som anställd har han uteslutande arbetat och bott i Kina. Som CEO har jag också arbetat i Kina drygt en vecka i månaden och då tillsammans med honom. Jag har nu anledning att tro att han avslöjar och försöker att sälja företagshemligheter till konkurrenter i Kina. Hur ska jag gå vidare med detta? Jag vill naturligtvis bli av med honom så fort som möjligt. Han är avskuren från all verksamhet tills vidare men vad är mitt nästa juridiska steg?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, undrar du hur du ska bli av med en anställd som du misstänker avslöjar/säljer affärshemligheter till ett konkurrerande företag i Kina.

För att besvara din fråga på bästa sätt kommer jag att dela upp mitt svar i 4 delar.

1. Vad avses med företagshemligheter? (2§ lagen om affärshemligheter)

om affärs- eller driftförhållanden i en näringsidkares rörelse eller i en forskningsinstitutions verksamhet, som varken som helhet eller i den form dess beståndsdelar ordnats och satts samman är allmänt känd hos eller lättillgänglig för den som normalt har tillgång till information av det aktuella slaget, som innehavaren har vidtagit rimliga åtgärder för att hemlighålla, och vars röjande är ägnat att medföra skada i konkurrenshänseende för innehavaren.

Erfarenheter och färdigheter som en arbetstagare har fått vid normal yrkesutövning är inte en företagshemlighet. Inte heller är information om något som utgör ett brott eller annat allvarligt missförhållande en företagshemlighet.

2. Vilket straffansvar föreligger för den som avslöjar affärshemligheter? (26§ och 27§ lagen om affärshemligheter)

Den som uppsåtligen och olovligen bereder sig tillgång till en företagshemlighet ska dömas för företagsspioneri till böter eller fängelse i högst två år eller, om brottet är grovt, till fängelse i lägst sex månader och högst sex år.

Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen har varit av särskilt farlig art, avsett betydande värde eller inneburit synnerligen kännbar skada.

Även försök eller förberedelse till företagsspioneri är straffbart.

Den som uppsåtligen anskaffar en företagshemlighet med vetskap om att den som tillhandahåller hemligheten eller någon före honom eller henne i sin tur har berett sig tillgång till denna genom en gärning som avses i26 §, ska dömas för olovlig befattning med företagshemlighet till böter eller fängelse i högst två år eller, om brottet är grovt, till fängelse i högst fyra år.

3. Skadestånd (5§ och 7§ lagen om affärshemligheter)
Den som gör sig skyldig till brott enligt 26 eller 27 § ska ersätta den skada som uppkommer genom brottet eller genom att företagshemligheten utnyttjas eller röjs.

En arbetstagare som uppsåtligen eller av oaktsamhet angriper en företagshemlighet hos arbetsgivaren som han eller hon fått del av i sin anställning under sådana förhållanden att han eller hon insåg eller borde ha insett att den inte fick avslöjas ska ersätta den skada som uppkommer genom förfarandet.

4. Din situation
Utifrån lagtexten kan den som avslöjat (eller försökt att avslöja) affärshemligheter, båda under och efter sin anställning, bli både straffansvarig och ersättningsskyldig om avslöjandet har inneburit skada för företaget.

Eftersom du vill bli av med den anställde så fort som möjligt, har du en väsentlig grund för att avskeda den anställde. Om ingen skada har uppkommit för företaget, behöver du inte anmäla händelsen eller vidtaga vidare åtgärder.

Om skada har uppkommit genom att han faktiskt har avslöjat information, bör händelsen anmälas så att en förundersökning kan påbörjas, vilket vidare leder till straffansvar samt skadeståndsansvar (detta går således även att göra om avslöjandet av affärshemligheter görs efter att den anställde avskedas).

I det fallet händelsen bör anmälas, uppkommer frågan vilken myndighet du ska vända dig till eftersom den anställde är kinesisk medborgare men arbetat på en svenskt företag från Kina. Utgångspunkten i ett sådant läge är att det är svarandens hemvist som är domstolsland i denna typ av mål (Artikel 4 Bryssel Ia förordningen). Hemvist har ingenting med medborgarskap att göra – om den anställde skulle vara kinesisk medborgare men bo i Japan, så skulle den japanska domstolen vara den aktuella. I ditt fall tolkar jag det som att den anställde bor i Kina, därför är det den kinesiska domstolen som är den aktuella för tvisten.

Undantaget från utgångspunkten är om du och den anställde har en så kallad prorogationsklausul i ert avtalsförhållande. Om det exempelvis står i avtalet att "eventuella tvister som uppstår ska slitas i Stockholms tingsrätt" så är det Stockholms tingsrätt som gäller.

(Vid uppföljande frågor, eller om du har bokat in ett kompletterande samtal, kan du nå mig på följande e-mailadress:)

Lena.famulak@hotmail.com

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare