Vad kan jag göra om dragkedjan på min jacka gått av och det nästan gått 3 år?

Hej! Köpte en skinnjacka för snart tre år sen (maj 2015). Nu, efter sparsamt användande, så har själva dragkedjan, alltså flärpen som man drar upp och ner med, gått av. Var inne i butiken jag köpte varan och de var lite motvilliga med att hjälpa mig, men tillslut så tog de emot jackan och skulle kolla vad de kunde göra. Min fråga är; vad har jag rätt till? Värt att notera är att jackan kostar 9000, visst torde en dragkedja hålla längre?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vilka rättigheter som du som konsument har gentemot butiken. För att kunna besvara din fråga, så får vi kika i konsumentköplagen (KköpL).

Vi kan börja med att notera att det faktumet att dragkedjan gått av, innebär att det naturligtvis är ett fel på skinnjackan (KköpL 16 §). Det som dock också krävs för att man ska kunna åberopa felet och kräva butiken på något, är också att felet förelegat vid köpet (KköpL 20 §). Eftersom det snart gått tre år sedan köpet, så är det svårt att i praktiken bevisa att felet på dragkedjan förelegat vid köpet, det är just detta som gör det svårt för dig att kunna kräva butiken på något. Så du har tyvärr inte rätt att kräva att butiken åtgärdar felet.

Även om det lagmässigt inte är möjligt för dig att kräva att butiken gör något för att åtgärda felet, så verkar de ju villiga att hjälpa dig ändå. Därför rekommenderar jag dig att du fortsätter på den inslagna vägen, dvs att du väntar och ser vad deras besked blir gällande dragkedjan, och försöker få butiken att hjälpa dig ändå.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare