Vad händer om jag, respektive min man, avlider först när inga gemensamma barn finns i bilden?

Hej

Jag undrar.

Jag är gift och har en son sedan ett tidigare förhållande. Min man har inga barn men en syster i livet.

Hur blir det om jag avlider före min man? Vad händer om min man avlider före mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline!

För att få svar på din fråga så får vi använda oss av Ärvdabalken (ÄB), samt Äktenskapsbalken (ÄktB). När jag besvarar frågan så utgår jag från att det inte finns något testamente med i bilden. Jag kommer också att börja med att förklara några generella regler kring arv, och sedan besvara båda dina frågor.

Efterlevande make ärver före gemensamma barn

Arvet utgår alltid i första hand till barnen i lika stora delar, dessa är de s.k. bröstarvingarna. Dessa utgör den första arvsklassen (ÄB 2 kap 1 §). Är det dock ett gift par som har gemensamma barn, så ärver alltid den efterlevande maken före de gemensamma barnen. Detta innebär alltså att de gemensamma barnen får vänta med sitt arv tills dess att båda föräldrarna har avlidit.

Särkullbarn har rätt att få ut sitt arv direkt

Det är dock lite annorlunda regler för särkullbarn, som är barn till en make som inte den andre maken också är förälder till. Din son från det tidigare förhållandet är därför ett särkullbarn i din och din mans äktenskap. I egenskap av att vara ett särkullbarn har din son alltid rätt att få ut sin arvslott efter dig direkt. Han behöver med andra ord inte vänta på det att din man har gått bort, i händelse av att du avlider först (ÄB 3 kap 1 §).

Du avlider före din man

Din son har rätt att få ut sitt arv direkt

Som jag tidigare nämnde är det först och främst din son som ska ärva dig, eftersom att han tillhör den första arvsklassen. Han har dessutom rätt till att få ut sitt arv efter dig direkt. Detta kan givetvis skapa vissa olägenheter för din man, då din son får rätt till hälften av giftorättsgodset. Giftorättsgods är allt som inte är enskild egendom. Enskild egendom är egendom som inte ska ingå i bodelningen (ÄktB 7 kap 1 §). Detta kan med andra ord resultera i att din son t.ex. får rätt till halva huset, och att din man därför måste sälja det och flytta därifrån.

Din son kan avstå från sitt arv till förmån för din man

Det finns vissa sätt att underlätta för din man, om du skulle dö först. Din son kan bl.a. avstå från sitt arv till förmån för den efterlevande maken, alltså din man. Det är vanligt att en önskan om att särkullbarnet ska avstå från sitt arv till förmån till den efterlevande maken skrivs in i ett testamente med ett hopp om att särkullbarnet ska följa det. Detta innebär att din son avstår från att få ut sitt arv efter dig direkt, och därför får vänta tills dess att även din man har avlidit (ÄB 3 kap 9 §). Din man ärver då dig med fri förfoganderätt, vilket innebär att han får använda sig av egendomen som han vill men däremot inte får testamentera bort den eller liknande. Din son får då rätt till ett s.k. efterarv (ÄB 3 kap 2 §). Efterarvet är inte en bestämd summa, utan bestäms genom en andel. Jag ska ge ett exempel på hur det kan gå till:

Vid en bodelning efter att du har avlidit så är det 200 000 kr som ska bodelas, båda sidor får därför 100 000 kr var. Din son avstår till förmån för din man, och han får därför 200 000 kr. Arvet från dig utgör då en andel på 100 000/ 200 000 = 1 / 2. När din man sedan går bort så ärver din son hälften av hans kvarlåtenskap, vilket både kan bli mer eller mindre beroende på hur mycket han lämnar efter sig.

Du kan skriva ett testamente som inkräktar på din sons rätt att ärva

Du kan också skriva ett testamente där du inkräktar på din sons rätt att ärva, om han inte vill avstå från sitt arv till förmån för din man. En bröstarvinge har dock alltid rätt till sin laglott, vilket består av halva arvslotten. Om vi använder siffrorna ovan igen, så vore laglotten 50 000 kr (hälften av 100 000 kr) (ÄB 7 kap 1§). Du kan däremot testamentera bort resterande 50 000 kr precis som du vill. Ett tillvägagångssätt för att genomföra detta vore att testamentera bort allt som du lämnar efter dig till din man, alltså alla 100 000 kr. Detta ger din son rätt att jämka testamentet och få ut sin laglott på 50 000 kr. Detta måste han dock göra inom sex månader från det att han fick ta del av testamentet, annars förlorar han sitt rätt att jämka och allt det som du lämnar efter dig tillfaller din man (ÄB 7 kap 3 §).

Din man går bort före dig

Du ärver din man före hans syster, som sedan har rätt till efterarv

Du, som efterlevande make till din man, ärver före hans släktingar. Detta gör även du med fri förfoganderätt, på samma villkor som om din man hade om du hade avlidit först. I din mans fall så finns inga bröstarvingar, då han inte har några barn. I den andra arvsklassen är det först och främst din mans föräldrar som ska ärva, men om inte de är vid livet så ärver istället syskon (ÄB 2 kap 2 §). Med andra ord så kommer din mans syster att ha rätt till efterarv på samma sätt som din son, om han skulle avstå från sitt arv till förmån för din man om du skulle avlida först.

Sammanfattning

Om du avlider först:

- Din son har rätt att få ut hela arvet efter dig direkt, eftersom att han är ett särkullbarn. Han kan dock avstå från sitt arv till förmån för din man, vilket innebär att han får ut arvet efter dig först efter det att din man har gått bort. Det innebär att din man ärver dig med fri förfoganderätt, alltså att han får använda sig av egendomen som han vill - men däremot inte får testamentera bort den.

- Du kan också testamentera bort hälften av det som du lämnar efter dig till din man, för att skydda honom.

Om din man avlider först:

- Du ärver det som han lämnar efter sig före hans arvingar. Detta innebär att de senare har rätt till efterarv, när du har gått bort.

Mina råd till dig

- Jag skulle råda dig att diskutera igenom situationen tillsammans med din man och din son, bl.a. för att se om din son möjligen skulle kunna tänka sig att avstå från sitt arv till förmån för din man.

- Ett bra sätt att reglera hur arvet ska utgå är som sagt att skriva testamente. Du är varmt välkommen att ta kontakt med våra jurister på info@lawline.se, för att få hjälp med detta.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Mikaela Berglind MäkinenRådgivare