FrågaÖVRIGTÖvrigt19/05/2023

Vad händer med mina banktillgodohavanden när jag avlider? Får min hustru dessa?

Jag och min albanska fru äger en fastighet i Albanien som är uthyrd. Problem med hyresgästen uppstod och advokat anlitades. Dessutom uppstod ett behov av reparationer, 150.000:-. Försök att överföra till advokatens eller min frus konto på Raifeissen Bank i Tirana. Gick inte.Betalade 6000:- till advokaten via WU. Att överföra 40.000:- via WU gick bra för min fru, ej för mig. Dagarna innan hade jag besökt Swedbank, sagt till handläggaren att jag betalt via WU. Man menade att jag ska ansöka hos Banken om betalning till Albanien. Det verkar konstigt att en bank med kriminellt, korruptivt beteende tidigare i Estland ska bestämma över mina tillgångar. Vi har för avsikt att sälja villan och köpa ny fastighet i Albanien för 1.500.000 SEK framöver. vi vågar inte skriva på avtal förrän vi vet. Min fru och hennes barn har i sju år förföljts av myndigheter som Migrationsverket, AF, FK och domstolar, de försöker få dem utvisade. Detta handlingssätt från banken är den senaste diskriminerande åtgärden. Vad händer med de miljoner min fru ärver efter mig? Hon är 20 år yngre och vill säkert återvända till Albanien med sitt arv och lämna "den moderna diktaturen" Sverige. Ska vi anmäla till FI, DO, JO, ARN? ARN är meningslöst, ger ej seriöst intryck. Vi kanske ska börja tu ut 15.000:- från bankomat/vecka och ta med vid resa till Albanien. Jag tror man får ha 150.000:-/person i kontanter.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Din ärendebeskrivning innehåller, förutom frågan om vilken myndighet en eventuell anmälan ska göras till, endast en enda fråga, vad som händer efter ditt frånfälle. Den lagstiftning som främst behöver beaktas vid behandlingen av den delen är ärvdabalken (ÄB) och lagen om bank- och finansieringsrörelse (banklagen, BL).

I övrigt är din ärendebeskrivning inte helt enkelt att tyda och beträffande frågan avseende en kommande anmälan beror svaret helt på vad som egentligen har hänt, vilket är något oklart, och vad som har legat till grund för det inträffade. Jag har därför ett förslag, vilket kommer i ett separat mail. Men när det gäller den arvsrättsliga aspekten kan i vart fall följande anföras.

I 3 kap. 1 § 1 st. ÄB sägs att om arvlåtaren var gift ska kvarlåtenskapen tillfalla den efterlevande maken. Efterlämnar arvlåtaren någon bröstarvinge som inte är den efterlevande makens bröstarvinge, gäller dock att makens rätt till kvarlåtenskapen omfattar en sådan arvinges arvslott endast om arvingen har avstått från sin rätt i enlighet med vad som anges i 9 § (i samma kapitel). Du har såvitt jag förstår inga barn sedan tidigare, vilket, mot bakgrund av ovanstående, innebär att din hustru ärver dig full ut.

Ett dödsbo är en egen juridisk person som uppstår efter den avlidne och inkluderar då dennes samtliga tillgångar och skulder. Dödsboet är alltså formellt sett ägare till hela den avlidnes kvarlåtenskap och förvaltningen av egendomen svarar dödsbodelägarna gemensamt för (i det här fallet enbart din hustru). En bouppteckning ska komma till stånd inom tre månader från arvlåtarens frånfälle, 20 kap. 1 § ÄB, och boet upplöses först genom ett arvskifte, se 18 kap. 1 § ÄB). Men innan dess ska en av dödsbodelägarna utses till bouppgivare vars uppgift är att skriva under bouppteckningen och genom underskriften på heder och samvete intyga att lämnade uppgifter är korrekta, vilket följer av 20 kap. 6 § ÄB. Därefter ska handlingen jämte en bestyrkt kopia ges in till Skatteverket (SKV) och detta ska ske inom en månad från bouppteckningens upprättande, se 20 kap. 8 § ÄB.

I övrigt kan sägas att banksekretessen utgör en slags huvudregel på det här området och denna kommer till uttryck i 1 kap. 10 § BL. Där sägs, i bestämmelsens första stycke, att enskildas förhållanden till kreditinstitut (exempelvis banker) inte obehörigen får röjas, vilket delvis är förklaringen till att banker i regel inte lämnar ut kontoutdrag hänförligt till tiden innan den avlidnes bortgång. Däremot äger dödsboet (i praktiken din hustru) rätt att få uppgifter om alla dina banktillgodohavanden vid tidpunkten för dödsfallet eftersom dessa behövs för att kunna upprätta bouppteckningen. Att lämna ut sådana uppgifter till dödsbodelägarna anses inte utgöra ett röjande. Här ska också tilläggas att det vanligtvis krävs ett dödsfallsintyg med tillhörande släktutredning, vilket beställs av Skatteverket (SKV), för att kunna få ut kontoutdrag, men även bouppteckningen fungerar som en fullgod legitimationshandling varför denna ersätter kravet på dödsfallsintyget. Men det förutsätter naturligtvis att bouppteckningen är klar, inskickad och godkänd av SKV. En bouppteckning ska som sagt förrättas senast tre månader efter dödsfallet, såvida inte SKV har beviljat anstånd, se återigen 20 kap. 1 § 1 st. ÄB.

Det korta svaret på din huvudsakliga fråga lyder således att din hustru kommer att få tillgång till alla dina banktillgodohavanden för det fall du går bort före henne.

Avslutande ord och ytterligare rådgivning

Utan ingående kunskap om alla för ditt ärende relevanta omständigheter är det svårt att göra en adekvat bedömning. Jag har som sagt därför ett förslag, se det nyligen utskickade mailet.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att höra av dig på nytt. Antingen här på hemsidan och då genom några av våra utmärkta betaltjänster eller via vår ordinarie byråverksamhet. Själv nås jag på jacob.bjornberg@lawline.se och du får mer än gärna kontakta mig direkt ifall du önskar ytterligare hjälp i den fortsatta processen. I så fall kan jag slussa dig vidare till någon av byråns eminenta jurister utan att du behöver sitta i telefonkö. Mot bakgrund av COVID-19 erbjuder våra jurister idag möten såväl telefonledes som på Teams och andra liknande digitala plattformar.

Notera dock att vi på straff- och skatterättens område endast ger viss typ av inledande rådgivning och då inom ramen för vår expresstjänst som du numera har nyttjat. Byrån åtar sig inte några sådana uppdrag fullt ut. I så fall behöver du vända dig till en byrå specialiserad på straff- respektive skatterätt.

Men vi kan naturligtvis bistå dig i eventuell kommande process och även fortsättningsvis agera om ombud och föra din talan i domstol och/eller vid annan typ av förhandling om så skulle önskas. Vi kan också bistå med upprättande av all nödvändig dokumentation, exempelvis vid författande av kravbrev, svaromål och/eller annat skriftligt yttrande. Låt mig bara få veta i så fall genom att skicka ett mail till den ovan nämnda adressen.

Avslutningsvis är den livliga förhoppningen att min hantering av ditt ärende har varit matnyttig och presenterats i en för dig utförlig och tillfredsställande form. Återkom gärna med synpunkter genom att skicka in ett omdöme när du mottar en sådan förfrågan.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare