Vad händer med enskild egendom när man avlider?; Utformning av testamente

Jag är änka och har två barn (tillsammans med min avlidne make). Jag vill att mina döttrar ska få sin laglott som enskild egendom. Vad händer med den enskilda egendomen om dotter avlider före sin make?

Resten vill jag att mina sex barnbarn ska dela på (döttrarna har tre barn var). Hur ska ett testamente utformas? Tacksam för råd.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag kommer nedan inleda med en kort beskrivning av reglerna kring laglott (1). Därefter kommer jag att besvara dina frågor i den ordning du ställt dem (2 & 3). Sist finner du en kort sammanfattning och några råd (4). Reglerna om makars egendom samt arv och testamente finns i äktenskapsbalken samt ärvdabalken, nedan förkortat ÄktB respektive ÄB.

1. Allmänt om reglerna kring laglott

Laglotten är en rätt för bröstarvingar (i detta fall dina två döttrar) att få ut en viss andel av den egendom som ska fördelas genom arv (kvarlåtenskapen, i detta fall all den egendom du har vid din död). Laglotten är hälften av arvslotten, det vill säga hälften av det bröstarvingarna skulle fått om inte testamente fanns. Dina döttrars respektive laglott är alltså i detta fall 1/4 av din kvarlåtenskap. (7 kap. ÄB)

En bröstarvinge har rätt att få ut sin laglott i egendom som hen kan förfoga fritt över. Ett villkor i testamente om att egendomen ska vara bröstarvingens enskilda egendom anses dock inte begränsa förfoganderätten i strid med lagen. Det är alltså möjligt för dig att genom testamente bestämma att arvet från dig ska vara enskild egendom (mer om testamente under punkt 3). (7 kap. 5 § ÄB)

2. Vad händer med den enskilda egendomen om dotter avlider före sin make?

Innebörden av att egendom är enskild är att den inte ingår i en eventuell bodelning. Bodelning sker vanligen både vid skilsmässa och vid den ena makens dödsfall. Värdet av all egendom någon av makarna äger och som är giftorättsgods (det vill säga all egendom som inte är enskild) kommer då att delas lika mellan makarna. Följden av att du i testamente föreskriver att dina döttrars arv ska vara enskild egendom är alltså att värdet undantas innan bodelningen sker. (9 kap. 1 §, 10 kap. 1 §, 11 kap. 3 § samt 7 kap. 1-3 § ÄktB)

I en situation där din dotter avlider före sin make kommer först en bodelning att ske. I denna kommer hennes enskilda egendom inte att delas lika med maken. All egendom som tillhör din dotters dödsbo efter att bodelningen är avslutad ingår i hennes kvarlåtenskap. Därefter kommer kvarlåtenskapen fördelas lite olika beroende på hur omständigheterna ser ut. Nedan beskriver jag fyra möjliga utfall för vad som kan hända om din dotter är gift vid dödsfallet:

a) Om din dotter har skrivit ett testamente kommer hennes kvarlåtenskap att fördelas enligt det som står i testamentet. Testamenterar hon sin egendom till någon gör det alltså ingen skillnad om hon är gift vid dödsfallet.

b) Om din dotter inte har skrivit ett testamente kommer hennes kvarlåtenskap fördelas enligt den legala arvsordningen, det vill säga:

– Om hon är gift men saknar egna barn kommer maken att ärva all kvarlåtenskap med full äganderätt. I detta fall kommer alltså hennes enskilda egendom i slutändan ägas av maken eftersom den är en del av kvarlåtenskapen. Undantag görs om maken har mindre än fyra prisbasbelopp efter bodelningen inklusive sin eventuell enskilda egendom (2018 är fyra prisbasbelopp 182 000 kr). I sådant fall har maken rätt till ytterligare egendom genom arv. (3 kap. 1 § andra stycket ÄB)

– Om hon är gift och också har barn tillsammans med sin make kommer maken ärva all kvarlåtenskap med fri förfoganderätt. Detta innebär att maken liksom ovan får ärva den enskilda egendomen. Skillnaden här blir att han inte har rätt att testamentera bort värdet av det han ärvt, utan motsvarande andel av hans totala egendom är reserverad för de gemensamma barnen. Barnen har så kallad efterarvsrätt och kommer då att få del av arvet efter makens död. Notera här att maken fortfarande är fri att exempelvis ge bort, förbruka eller sälja det han fått i arv med fri förfoganderätt. Barnens efterarv räknas ut som en andel av hans totala egendom vid hans dödsfall; värdet på efterarvet kan alltså ha minskat eller ökat jämfört med vad värdet var vid din dotters bortgång. (3 kap. 1-2 § ÄB)

– Om hon är gift och har barn som inte är barn också till hennes make (särkullbarn) kommer barnen att ärva all kvarlåtenskap med full äganderätt. I detta fall kommer alltså maken inte att få del av den enskilda egendomen (eller annan egendom i hennes kvarlåtenskap) under förutsättning att inte barnen väljer att göra ett arvsavstående till förmån för honom. (3 kap. 1 & 9 § ÄB)

3. Resten vill jag att mina sex barnbarn ska dela på (döttrarna har tre barn var). Hur ska ett testamente utformas?

Efter att dina döttrar fått ut sin laglott finns hälften av kvarlåtenskapen kvar. Om du vill att denna ska fördelas lika mellan dina sex barnbarn måste du alltså skriva detta i ditt testamente. I annat fall kommer dina döttrar att få även denna del. (2 kap. 1 § ÄB)

För att egendomen ska fördelas som du beskrivit i frågan bör alltså följande framgå av testamentet:

– Dotter X och dotter Y ska ha sina respektive laglotter. Den egendom som tillfaller dotter X och dotter Y, liksom avkastningen av den, ska vara enskild egendom. Eventuellt även: X och Y får dock genom äktenskapsförord bestämma att egendomen ska vara giftorättsgods.

Resten av min kvarlåtenskap ska delas lika mellan mina barnbarn A, B, C, D, E, F.

4. Sammanfattande svar och råd

Vad som händer med dina döttrars enskilda egendom om de avlider föra sina makar beror på hur deras familjeförhållanden ser ut och om de skrivit något testamente (se ovan under 1). Kort kan dock sägas att den enskilda egendomen är undantagen från bodelningen, men däremot ingår i kvarlåtenskapen (arvet från dem). Vem som får den enskilda egendomen beror alltså på vem som är arvsberättigad.

När det gäller hur testamentet ska utformas för önskat resultat har jag kort sammanfattat (se ovan under 2) vad som bör framgå för att åstadkomma det du skrivit i frågan. Jag vill dock uppmärksamma dig på att det kan finnas många aspekter att tänka på och ta hänsyn till beroende på exakt hur du vill att resultatet blir i olika tänkbara scenarion. Det är inte möjligt för mig att ge dig en exakt utformning av testamente utan att ha vetskap om fler omständigheter och önskemål. Vill du ha vidare vägledning kan våra jurister på Lawline vara behjälpliga. Du kan få prisförslag genom att maila info@lawline.se.

Väljer du att skriva testamentet på egen hand så vill jag påminna om att det finns formkrav för testamenten, vilka måste vara uppfyllda för att det överhuvudtaget ska vara giltigt.

Hoppas du fått svar på dina frågor!

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare