Vad gäller när man stannar för att lasta av saker från bilen?

Hej, Jag bor i ett lägenhetshus mitt i stan, inne på gården som tillhör mitt hus finns hyrda parkeringsplatser. Jag ska snabbt lasta av en sak till min lägenhet. Så jag ställer min bil längst huskanten inne på gården, alltså inte på en parkeringsplats, den står inte i vägen och blockerar inte något. Jag springer snabbt upp och kommer tillbaka och har fått p-bot. Mellan 13.23-13.25 står det.

Vad gäller här? Har jag inte rätt att få lasta av under 2 minuter?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig hit till Lawline med din fråga.

Att stanna bilen för att lasta av eller på saker räknas inte som att man parkerat. Det finns två huvudprinciper för när man inte får stanna, och det är om fara uppstår eller om man stör andra genom att stanna. Inom tättbebyggt område får man dock inte stanna bilen på allmänna platser utanför vägen. Som väg räknas väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon, enligt 2 § Förordning om vägtrafikdefinitioner. Allt annat räknas som terräng och där får man inte stanna eller parkera sin bil.

Om du får lov att stanna inne på gården beror alltså på om man kan se den som väg eller som terräng. Eftersom jag inte vet hur det ser ut på gården så kan jag inte ge något definitivt svar på detta. På din beskrivning låter det som att stora delar av gården utgörs av en parkering, och då är det ju en plats som allmänt används för trafik med motorfordon. I så fall ska du kunna stanna bilen och lasta av och på saker utan att få p-bot.

Vänliga hälsningar,

Caroline OravaRådgivare