Vad gäller för sambor/gifta angående uppehållstillstånd?

Hej! Jag och min pojkvän har varit tillsammans i lite mer än ett år och nu ska han åka till sitt hemland (i Europa, utanför EU) och ansöka därifrån. Min fråga är om det påverkar Migrationsverkets beslut om vi är gifta eller inte. Har de stöd i Utlänningslagen att göra skillnad på sambo och make? Vi vill ju gärna vänta och ha ett riktigt bröllop, men om det kan öka chanserna att få uppehållstillstånd så kanske vi borde överväga att gifta oss tidigare. Tack på förhand! /Anni

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig hit till Lawline med din fråga.

Om ni är sambor:
Om ni har bott tillsammans utomlands så kan ni räknas som sambor i utlänningslagens mening. Då ska uppehållstillstånd beviljas för din pojkvän enligt 5 kap 3 § 1 punkten utlänningslagen. Ni räknas som sambor enligt svensk lag om ni stadigvarande bott tillsammans i ett parförhållande och haft gemensamt hushåll (1 § sambolagen). Med detta menas att ni ska ha haft det huvudsakliga boendet i en gemensam bostad och att ni inte bott tillsammans alltför kort tid. Det finns ingen exakt gräns för när det ses som att man "stadigvarande bor tillsammans". Ett riktmärke kan vara att man bott tillsammans i minst sex månader, men kortare tid har accepterats på grund av olika omständigheter (t.ex. att man skrivit testamente mellan sambor till förmån för varandra eller att man tagit lån tillsammans).

Om ni inte redan räknas som sambor i utlänningslagens mening gäller istället att din pojkvän får beviljas uppehållstillstånd enligt 5 kap 3 a § 1 punkten utlänningslagen, om ni har för avsikt att gifta er eller bli sambor. Uppehållstillstånd får då beviljas om förhållandet framstår som seriöst och särskilda skäl inte talar emot. Förhållandet ses som seriöst t.ex. om förhållandet varat en tid, om parterna träffats i viss utsträckning och har god kännedom om varandra.

Om ni gifter er:
Om ni ingår ett giltigt äktenskap i Sverige föreligger det en presumtion för att uppehållstillstånd ska beviljas (5 kap 3 § 1 punkten utlänningslagen). Det innebär att din pojkvän i så fall ska beviljas uppehållstillstånd om inte migrationsverket bevisar att ni inte avser att leva tillsammans.

Det blir alltså lättare för din pojkvän att få uppehållstillstånd beviljat om ni gifter er.

Med vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare