Vad definierar en period i föräldraledighetslagen?

Definition "period" föräldraledighet.

Undrar över det här att man enligt föräldraledighetslagen har rätt till tre perioder föräldraledighet per kalenderår. Vad definierar en period? Har tänkt att förlänga min semester med föräldrapenningsdagar vid två tillfällen i sommar. Jag ska alltså först ta ut 1 v semester+1 v föräldraledighet, däremellan jobba 4 v och sedan ta ut 1 v föräldraledighet+2 v semester. Räknad detta som två perioder, eller om jag lämnar in endast en ansökan för båda perioderna, som en period? Enstaka dagar som man tar ut, ex då förskolan är stängd, räknas även dessa enställiga dagar som en period styck? Förskolan har stängt vid 4 tillfällen per år, så om varje dag räknas som en dag, överstiger ju detta tre perioder, och jag kan alltså inte kräva att få vara ledig, stämmer detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En period enligt 10 § föräldraledighetslagen är den tid då en arbetstagare har en sammanhängande ledighet utan att återuppta arbete. En period är däremot inte förbrukad om en arbetstagare gör avbrott i ledigheten på grund av sjukdom, semester eller om arbetsgivaren tillfälligt ber arbetstagaren att återuppta arbetet.

Det sätt du planerar att ta ut föräldraledighet på i sommar räknas som två perioder eftersom du mellan perioderna återupptar arbete.

Även enstaka dagar räknas som en period. Detta innebär att du inte har rätt att vara föräldraledig de dagar förskolan är stängd om du redan haft tre ledighetsperioder. Du kan dock alltid komma överens med din arbetsgivare om att ta ut föräldraledighet trots att du "förbrukat" dina tre perioder.

Hoppas det var svar på dina frågor!

Vänligen,

Hanna RappmannRådgivare