Utländsk person vill flytta till Sverige - vilka regler gäller kring uppehållstillstånd, ansökan, avgifter mm?

Hej,min flickvän bor i kalifornien och vill flytta och bo tillsammans med mig i sverige,men hon säger att hon måste betala en bta avgift för att lämna usa,jag undrar om ni vet vad som gäller för en amerikansk medborgare som vill flytta till Sverige.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Situationer gällande personer som av olika anledningar vill flytta, bo eller stanna i Sverige regleras i utlänningslag (2005:716), UtlL.

Med utlänning menas en person som inte är svensk medborgare enligt lag (2001:82) om svenskt medborgarskap.

Enligt 5 kap. 3a § UtlL får uppehållstillstånd ges till "en utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda ett samboförhållande med en person som är bosatt eller som har beviljats uppehållstillstånd för bosättning i Sverige, om förhållandet framstår som seriöst och inte särskilda skäl talar mot att tillstånd ges".

Att ett uppehållstillstånd FÅR ges innebär att det prövas. Migrationsverket är den myndighet som prövar om uppehålls ska ges eller inte (5 kap. 20 § UtlL). I samband med ansökan om uppehållstillstånd måste din flickvän betala en avgift om 1500 kr gällande ansökan om uppehållstillstånd för att bo med någon i Sverige – detta oavsett om ansökan går igenom eller får avslag.

Om du ansöker på en ambassad eller ett generalkonsulat betalar du avgiften när du lämnar in din ansökan. För information om avgift ska du kontakta den aktuella ambassaden eller generalkonsulatet eftersom de inte följer samma avgiftsbestämmelser som Migrationsverket.

5 kap. 3b § UtlL säger att uppehållstillstånd bara får beviljas om "den person som utlänningen åberopar anknytning till kan försörja sig och har en bostad av tillräcklig storlek och standard för sig och utlänningen."

Detta är dock något som personen som ansöker betalar. I detta fall din flickvän.

Mer konkret står BTA för Business Travel Allowance/Basic Travel Allowance som, vad jag förstår, är till för att hålla koll på ett företags utgifter i samband med resor mm. Det finns inget som heter "BTA fee" (svensk översättning: BTA-avgift) eller BTA. Inget sådant krav finns enligt amerikansk rätt. På Amerikanska ambassadens hemsida understryks vikten av att inte tro på situationer där någon typ av förskottsavgift likt denna ska betalas. Ofta är dessa sammankopplade med olika typer av kärleksbluffar. Amerikanska ambassaden rekommenderar att INTE ge ut personlig information eller finansiell information (t.ex. personnummer, kortnummer, banknummer, inloggningar). De rekommenderar vidare att bryta kontakten med personen och att inte skicka pengar till personen.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina KarhuRådgivare