FrågaKÖPRÄTTÖvrigt10/04/2020

Utebliven betalning vid internationellt köp

hej!

Vi sålde varor till livsmedelsbutik i Sverige.Som vi inte fick betald för.Vi finns i Polen.

När vi ringer till den här livsmedelsbutiken svarar de inte.

Vad borde vi göra för att kunna få pengarna?

tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Jag utgår från att din fråga baseras på att ditt företag i Polen har ingått ett köpeavtal med ett företag i Sverige. Då blir lagregler inom den s.k. internationella privaträtten tillämpliga eftersom ni handlar över landgränser. Reglerna gäller inom EU-länderna.

Köparen har gjort fel

Du och din affärspart har på något sätt ingått avtal om köp av livsmedelsvaror. Du har levererat utan att få betalning. Enligt avtalsrättens fundament ska du få betalning för det du har levererat. Någon typ av avtalsbrott handlar det alltså om, men frågan är vilket lands lag – Sveriges, Polens eller något annat lands lag – som definierar avtalsbrottet.

Vad du kan göra för att få ut pengarna för de sålda varorna beror på vilket lands lag som ska reglera tvisten. Den internationella privaträtten förklarar om man ska applicera polsk, svensk eller något annat lands rätt. Det står kanske i ert avtal. Om du vill kan du gärna ringa oss på vår telefontjänst och berätta om avtalet lite närmare. Då kan vi klara ut vad som gäller, om du själv är osäker. Här följer en översikt av vilka möjligheter som finns:

Vilket lands lag gäller?

Om du och din affärspartner har skrivit ett avtal där lagval (d.v.s. vilket lands lag som ska gälla) framgår, gäller det landets lag (artikel 3 Rom I-förordningen).I den händelse att ni har valt svensk rätt gäller köplagen. Du får gärna ställa en ny fråga på Lawline i så fall, så kan vi hjälpa dig.I den händelse att ni har valt polsk rätt, kan jag tyvärr inte hjälpa dig vidare eftersom jag inte kan polsk rätt.Om ni inte har valt någon särskild lag gäller lagen i säljarens land, dvs. polsk rätt (artikel 4.1.a Rom I-förordningen). Jag kan inte hjälpa dig med vad som gäller enligt polsk rätt.

Hur kan du få tillbaka pengarna?

Du kan välja mellan olika tvisteprocesser. I ditt fall vore det klokast att försöka ta kontakt med företaget på något annat sätt – finns det fler nummer eller går det att besöka dem personligen? Berätta för att du funderar på att inleda en domstolsprocess för att få ut dina pengar. Om det inte går, råder jag dig att fundera på att stämma din affärspart i domstol. Det beror dock på hur mycket pengar som ska betalas ut – ibland kan en domstolsprocess bli dyrare än vad du får ut i pengar.

Om du väljer att stämma din affärspart i domstol gäller Bryssel 1a-förordningen som berättar i vilken domstol man ska stämma inom internationella förhållanden. Eftersom du och din affärspart har ingått avtal kan du lämna en stämningsansökan i den ort där dina livsmedelsvaror har levererats i Sverige hos din affärspartner (artikel 7a-b) Bryssel 1a-förordningen).

Vad du kan göra nu

Vägen från att lämna in en ansökan till att domstolen dömer i ärendet kan vara lång. Det vore nog klokt att snarast se över samarbetet med företaget i Sverige. Hittills har din avtalspartner brustit i sin lojalitet gentemot ditt företag.

Jag skulle rekommendera dig att låta en jurist titta på avtalet som du och affärsparten i Sverige har skrivit. Det kan vi på Lawline gärna hjälpa dig med. Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information. Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04
Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Caroline HalfvarsonRådgivare