FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess11/04/2020

Utdrag ur avliden bekants belastningsregister

Jag har en bekant som ör död sedan 25 år sedan.Han har inga anhöriga.

Han var kriminellt belastad

Kan jag få utdrag ur hans belastningsregister.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga finns reglerad i lag om belastningsregister och offentlighets- och sekreteslagen (OSL).

Belastningsregistret omfattas av sekretess

Informationen som finns i belastningsregistret är omfattad av sekretess (35 kap 3 § OSL). Det innebär att endast den som har en särskild föreskriven rätt har möjlighet att ta del av informationen. Detta gäller till exempel vissa myndigheter och vissa arbetsgivare vid ett anställningsförfarande inom exempelvis vård och skola (6-10 §§ lag om belastningsregister). Som vän eller bekant har man dock ingen sådan rätt.

Registrerade uppgifter finns inte kvar hur länge som helst

Uppgifter registrerade i belastningsregister finns dessutom inte kvar hur länge som helst. Hur länge de finns kvar beror på vilken påföljd personen har dömts för (17 § lag om belastningsregister). Uppgifterna gallras dock alltid när personen i fråga avlidit (16 § 7p lag om belastningsregister).

Du kan därmed inte få något utdrag ur hans belastningsregister.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Lovisa LindgrenRådgivare