Upprättande av testamente gällande sambor

Hej!

Jag och min sambo sedan 20 år har äntligen insett att vi behöver reglera vad som ska ske när den ene och även den andres så småningom avlider.

Vi vill att den överlevande parten ska ha fri förfoganderätt och när den siste avlider ska så kvarlåtenskapen fördelas så att den enes hälft doneras till en organisation och den andres hälft fördelas på specifika personer i dennes släkt.

Inga barn finns i bilden. Bostad och annat är redan idag skrivet på oss båda.

Går det att få till en hållbar skrivning för detta? Vad är viktigt att tänka på?

Tack för en jättebra och viktig sida!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till frågor som berör arv regleras detta i ärvdabalken.

Eftersom att du och din sambo inte är gifta omfattas ni inte utav 3 kap. 1 § ärvdabalken som ger den efterlevande maken rätten att med fri förfoganderätt förfoga över kvarlåtenskapen.

För som sambos har man inte arvsrätt efter varandra. För att du och din sambo ska ärva efter varandra krävs det att ni upprättar ett inbördes testamente. För att kvarlåtenskapen ska fördelas på rätt sätt gäller det för er att i testamentet vara klar och tydlig med hur ni vill ha det. Ifall ni endast vill ha fri förfoganderätt så innebär det att den efterlevande sambon inte kan testamentera bort kvarlåtenskapen och att den sedan kommer tillfalla den vanliga arvsordningen.

Jag skulle således rekommendera att den som vill att dennes kvarlåtenskap ska tillfalla en specifik organisation ska skriva att efterlevande sambo får med fri förfoganderätt ärva kvarlåtenskapen men att efter dennes död ska resterande tillfalla den specifika organisationen. Medan den andra sambon ska i sitt testamente tydliggöra att den efterlevande sambon endast har fri förfoganderätt och att återstående kvarlåtenskap efter efterlevande sambos död ska gå till de specifika personerna som denne vill ska ärva.

Sedan är det också viktigt att formkraven för ett testamente är uppfyllt enligt 10 kap. ärvdabalken. Bland annat att testamentet ska vara skriftligt och bevittnat av två närvarande vittnen, vilket regleras i 10 kap. 1 § ärvdabalken.

Behöver ni hjälp med att upprätta ett testamente rekommenderar jag att ni bokar tid hos en av våra jurister. Ni kan boka tid direkt på http://www.lawline.se/boka.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare