Upphovsrättsskyddets omfattning för berättelser

Hej! Jag undrar hur mycket av ett verk som är copyrightat? Får jag lov att använda samma koncept i en av mina egna sagor - till exempel får jag göra en historia om en sjöjungfru utan att det är copyright för HC Andersen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om copyright eller upphovsrätt som det heter på svenska hittar du i upphovsrättslagen (URL), se https://lagen.nu/1960:729.

Den första frågan man måste ställa sig är om verket man riskerar att göra intrång i är skyddat eller inte. T.ex. så har upphovsrätten till HC Andersens verk löpt ut eftersom han dog för mer än 70 år sedan (URL 43§). Det finns ju dock såklart andra rättighetsinnehavare som skulle kunna ha synpunkter på en berättelse om en sjöjungfru, t.ex. Disney.

Upphovsrätten skyddar som utgångspunkt endast den konkreta formen av ett verk, det underliggande konceptet eller idén skyddas inte. Gränsen för den sveska upphovsrättens räckvidd slås fast i URL 4§ där det står att bearbetningar av verk fortfarande omfattas av upphovsmannens rättigheter medans verk som visserligen har inspirerats av det tidigare verket men har tillkommit "i fri anslutning" till det äldre verket inte omfattas av upphovsrätten (URL 4§).

Den exakta gränsdragningen är svår och får göras från fall till fall och bedömningen kan också skilja sig något i olika länder. När det gäller berättelser är det dock klart att man kan använda sig av det grundläggande konceptet utan att göra intrång. I exemplet om "Den lilla sjöjungfrun" så skulle en tillåten användning av konceptet kunna vara att skriva en ny berättelse om en sjöjungfru som blir förälskad i en människa. Jämför till exempel Avatar och Pocahontas m.fl. som i princip bygger på samma koncept men som helt klart ligger utanför varandras respektive upphovsrätt.

Om man börjar använda mer än själva konceptet så kan det dock bli problem. T.ex. så faller så kallade fortsättningsverk där man använder ett tidigare verks bakgrund, miljö och karaktärer för att skapa en fortsättning på originalet i regel inom originalets upphovsrätt.

Att bara använda delar av verk som t.ex. litterära karaktärer kan utgöra intrång om delen kan anses representera verket eller om delen utgör ett eget verk i sig självt.

Ett viktigt undantag från upphovsrätten är dock parodier på verket, vilket upphovsmannen alltid får tåla!

Hoppas att svaret gav dig lite mer klarhet. Om du känner att du behöver mer hjälp med upphovsrätt eller annat är du varmt välkommen att kontakta oss, på tfn 08-533 300 04 eller mail info@lawline.se!

Med vänlig hälsning

Pierre OlssonRådgivare