Upphovsrätt till opublicerade dagböcker och fotografier

Hej

Vi är två som arbetar med en dokumentärbok som bygger på upphittade autentiska dagböcker, brev, fotografier och myndighetsintyg från en kvinna som uppenbart var nazist men flydde till Sverige 1945 och som satt sedan i ett avnazifieringsläger i Danmark fram t om 1947. Vi undrar följande; hon dog förra året, 2014, men hon har brorsbarn i livet i Tyskland. Har de upphovsrätten till hennes anteckningar, dikter , teckningar mm? Kan man gå förbi upphovsrätten (för citaträtten gäller väl endast redan tryckta alster?); alltså återge vad hon skrivit genom att omformulera innehållet?

Att publicera fotografier innebär väl att man måste ha brorsbarnens medgivande? Eller

Lawline svarar

Hej och tack för din interessanta fråga.

Kvinnans dagböcker och andra alster är upphovsrättsskyddat material enligt URL 1§ och gäller i 70 år från och med hennes död. För fotografier gäller en skyddstid på 50 år från att bilden framställts, 49a§ (https://lagen.nu/1960:729#P1). Fotografier kan också ges samma skydd som dagböckerna om de uppår tillräcklig ”verkshöjd”. Vid den bedömningen tar man fasta på om det finns någon nivå av konstnärligt skapande. Skulle vem som helst kunnat ta den här bilden utan större ansträngning eller konstnärligt skapande?

Upphovsrätten ligger förmodligen hos brorbarnen i nuläget och du måste ha deras tillstånd för att publicera materialet. På grund av det känsliga innehållet är det extra viktigt att du tar hänsyn till familjens vilja i den här frågan.

Jag tror inte att du skulle kunna undgå upphovsrätten genom en lätt omformulering av materialet. Du ger mig intrycket av att du vill berätta kvinnans historia på ett balanserat och mänskligt sätt. Ifall du bygger upp ett förtroende hos familjen kan du möjligtvis få dem att förstå värdet i att berätta historien. Nazi-tiden är fortfarande att tabu-ämne för många tyskar, men de har på senare tid börjat tala om den mer och mer. TV-serien ”Unser Väter, Unser Mȕtter” gjorde mycket för den utvecklingen.

Citaträtten gäller som du säger endast om verken är offentliggjorda. Det ger var och en rätt att citera en annans verk enligt god sed, 22§ (https://lagen.nu/1960:729#P1). Därför är det förmodligen inte aktuellt förutom möjligtvis för myndighetsintygen som möjligtvis är offentliga dokument.

Lawline kan hjälpa dig skräddarsy ett avtal med kvinnans familj, http://lawline.se/vara_tjanster/avtal. Kontakta oss gärna på numret nedan om du vill ha mer rådgivning.

Telefon: 08-533 300 04
Telefontid: Mån-ons kl. 10.00−16.00

MVH

Philip IdeströmRådgivare