Upphovsrätt till fotografier och kartor samt undantag från upphovsrätten

Jag undrar vilka regler som gäller då det gäller upphovsrätt för följande.

1. Fotografier

2. En karta som är publicerad i en bok.

Kan det räcka med att man uppger ursprungskällan? Eller måste man göra annat? Och kan det kosta pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga aktualiserar huvudsakligen lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, även benämnd upphovsrättslagen (URL).

Upphovsrättsligt skydd

För att få upphovsrättsligt skydd krävs så kallad verkshöjd. Detta innebär kortfattat att ett verk måste ha en viss originalitet för att få skydd.

1. Fotografier kan skyddas på två olika sätt enligt URL. Dels konstateras i 1 § att ett konstverk i form av ett fotografiskt verk kan få skydd, dels konstateras i 49a § att en fotografisk bild i allmänhet också kan få skydd, om än ett svagare sådant. Det tidigare handlar alltså om när ett fotografi används för utövande av konst med konstnärligt motiv medan det senare rör fotografier i allmänhet.

2. Kartor nämns explicit i 1 § 2 st. URL som ett exempel på litterära verk. Gällande kartors skydd har jag inte kunnat hitta mycket information, varken i praxis (domar) eller doktrin (juridisk litteratur). Min bedömning är att en karta förhållandevis lätt kan få upphovsrättsligt skydd eftersom det finns så stor variationsmöjlighet för detaljer inom kartritning men att dess skydd blir mycket "smalt" eftersom motiven avbildar verkliga geografiska förhållanden. Sannolikt kan kartan som sådan anses vara skyddad trots att den ingår i en bok.

Alltså är sannolikt både fotografierna och kartan du vill använda på något vis skyddade.

Bruk av upphovsrättsligt skyddat material

Det finns ett antal undantag från upphovsrättens skydd. Avgörande för om du får använda materialet ifråga är hur du avser använda det. Tänker du framställa några få exemplar av materialet för eget bruk skyddas du av 12 § URL.

Även om du inte avser framställa exemplar för privat bruk kan du vara skyddad enligt 22 eller 23 §§ URL.
Citaträtten i 22 § gäller visserligen inte bilder, men skulle möjligen kunna tänkas omfatta kartor eller delar av kartor. Citatet måste då stödja din framställning, kritisera eller belysa det relevanta materialet, understryka ett ställningstagande eller liknande. Citatet får heller inte omfatta mer än nödvändigt av det skyddade verket, och endast undantagsvis kan hela verk rymmas inom citaträtten.
I 23 § URL återfinns undantaget att offentliggjorda konstverk får återges
1. i anslutning till texten i en vetenskaplig framställning som inte framställts i förvärvssyfte,
2. i anslutning till texten i en kritisk framställning, dock inte i digital form och
3. i en tidning eller tidskrift i samband med en redogörelse för en dagshändelse, dock inte om verket har skapats för att återges i en sådan publikation.

Jag råder dig att kontakta upphovsrättsinnehavaren oavsett vad du avser göra med materialet. Faller din användning inom de undantagna områdena anser jag ändå att det är god sed att informera vederbörande om användningen. Skulle din användning inte falla inom ovanstående undantag kan denne då besluta om den låter dig använda materialet, om och vad den vill ha betalt, och så vidare.

Jag hoppas att mitt svar var till hjälp!

Med vänlig hälsning

Magnus GustafssonRådgivare