Upphovsrätt och streaming

Hej! Jag undrar vad för lagar och regler som gäller med streming, om man startar en laglig stremingtjänst vilka tillstånd behövs och hur gör man de lagligt? Tex viaplay HBO mm

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Streaming av film och TV-serier är ett verksamhetsområde som kommer i kontakt med upphovsrätt. Upphovsrätten i Sverige regleras i upphovsrättslagen.

Filmer och TV-serier anses vara konstnärliga verk som har upphovsrätt (1 §). Upphovsrätt bygger på en ensamrätt till verket som hindrar andra från att använda det på de sätt som upphovsrättslagen angiver. Upphovsmannen, den som skapat verket, har i och med sin upphovsrätt en uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten (2 §). För att kunna använda någon annans verk måste således samtycke från upphovsmannen finnas, exempelvis genom en avtalslicens (42 a §). En avtalslicens innebär att någon annan än upphovsmannen kan använda verket under de i licensen givna villkoren. Upphovsrätten kan även överlåtas till någon annan (27 §), vilket dock inte sker normalt i fråga om TV-serier och filmer, då streamingtjänster framförallt använder sig av avtalslicenser. Upphovsrätt för en film eller TV-serie gäller i 70 år efter att den sist avlidne huvudregissören, manusförfattaren, dialogförfattaren och kompositören av musik som har skapats speciellt för verket avlidit (43 § 2st. 1p).

Om man på något sätt får rätt att använda någon annans verk, t.ex. genom avtalslicens, måste fortfarande upphovsmannen angivas enligt god sed. Verket får inte heller ändras eller användas så att upphovsmannens anseende eller egenart kränks (3 §).

Sammanfattningsvis är filmer och TV-serier upphovsrättsskyddade (med begränsning för när rätten upphör) och kan endast användas med upphovsmannens samtycke. En laglig streamingtjänst bygger därför på verk som används med stöd av upphovsmannen/männens samtycke genom framförallt avtalslicenser.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Rebecca LundmarkRådgivare