Upphör en att vara ett rättssubjekt när en dör?

Upphör man att vara ett rättssubjekt när man dör? Har man några rättigheter som död?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När någon dör uppkommer ett så kallat dödsbo. Ett dödsbo klassas som en juridisk person, vilket innebär att dödsboet är ett rättssubjekt som kan företa rättshandlingar (t.ex. ingå avtal, vara part i domstolsförhandlingar samt ha tillgångar och skulder). Dödsboet består av den avlidnes egendom och ägs av den avlidnes arvingar och eventuella testamentstagare som kallas för dödsbodelägare. Om den avlidne efterlämnar en make/maka eller en sambo, kan även dessa utgöra dödsbodelägare (18 kap. ärvdabalken (ÄB))

Dessa parter upprättar i regel bouppteckningen, gör fördelningen av egendom och undertecknar handlingarna. Bouppteckningen är dödsboets legitimationshandling och visar bland annat vem som har rätt att företräda dödsboet och utgörs även av en beräkning av de värden som gällde den dagen personen avled (20 kap. 3 § ÄB). Undantaget är att det, i vissa omständigheter, istället kan bli fråga om särskild dödsboförvaltning (19 kap. 1 § ÄB). I sådana fall utses en boutredningsman som sköter dödsboförvaltningen i dödsbodelägarnas ställe. Bouppteckningen ska upprättas inom tre månader efter dödsfallet, enligt grundprincipen (20 kap. 1 § ÄB). Under speciella omständigheter kan dock Skatteverket bevilja uppskov med att genomföra bouppteckningen, till exempel ifall boutredningen är väldigt komplicerad. Mer om detaljerna kring bouppteckning kan läsas på Skatteverkets hemsida här.

Du är välkommen att återkomma med en mer specifik fråga.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare