Uppehållstillstånd pga anknytning

Hej.. Ja har träffat en tjej från filipinerna och vi ska gifta oss o bo ihop och de ja undrar över är vad som krävs för att hon ska få uppehållstillstånd så vi kan leva tillsammans. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler gällande uppehållstillstånd finns i utlänningslagen (UtlL).

Uppehållstillstånd pga anknytning

I ert fall handlar det om uppehållstillstånd på grund av anknytning. Ett sådant uppehållstillstånd beviljas om ni har som avsikt att ingå äktenskap eller inleda ett samboförhållande med varandra och om ert förhållande framstår som seriöst (5 kap 3a § p.1 UtlL).

Seriositetsprövning

För att undvika att folk utnyttjar denna regel för att få uppehållstillstånd i Sverige och inte för att få flytta till sin partner, gör Migrationsverket en prövning av ifall förhållandet är seriöst. Din tjej behöver då göra det sannolikt att ert förhållande är seriöst. Migrationsverket gör sedan en helhetsbedömning av alla omständigheter när de tar sitt beslut. Ni kommer att få ett formulär från Migrationsverket med frågor som ni ska besvara. Din tjej kan också behöva gå på intervju på svenska ambassaden i Filippinerna.

Vid seriositetsbedömqning kollar man bland annat på hur länge förhållandet har varat, hur mycket ni har träffats, hur god kännedom ni har om varandra, om ni har ett gemensamt språk att kommunicera på, om det finns barn eller att ni väntar barn tillsammans.

Försörjningskrav

Det ställs också ett försörjningskrav på dig som anknytningsperson. Du måste kunna försörja dig och din partner och dessutom ha en bostad som är tillräckligt stor och av sådan standard att ni båda kan bo där (5 kap 3b § UtlL). Din inkomst, efter att boendekostnader är avdragna, måste vara minst 8133 kr. Denna inkomst kan komma från till exempel lön, arbetslöshetsersättning, sjukpenning eller inkomstgrundad ålderspension. Detta gäller dock inte om du redan har en sådan stor förmögenhet att du kan försörja er. Din bostad måste bestå av kök eller kokvrå och minst ett rum.

När hon ska söka om uppehållstillstånd

Viktigt att poängtera är också att din tjej ska söka uppehållstillstånd innan hon reser in i Sverige (5 kap 18 § UtlL). Hon får alltså inte flytta till Sverige innan hon fått sitt uppehållstillstånd.

Du kan läsa mer på Migrationsverket hemsida genom att klicka HÄR. Där kan även ansökan göras.

Hoppas du fick svar på din fråga och lycka till!

Lovisa LindgrenRådgivare