Under vilka förutsättningar en kommun kan åläggas ett skadeståndsansvar

Vi har en pojke på 1,5 år och står sedan snart fem månader i kö för plats i förskola i vår kommun. Vi accepterar vilken förskola som helst i kommunen men har ännu inte fått något erbjudande om plats och handläggaren kan inte heller lova plats förrän i augusti. Eftersom vi båda jobbar heltid måste vi nu anlita en barnflicka, vilket kostar oss ca 6000 kr i veckan. Om vi inte får plats förrän i augusti kommer detta att kosta oss ca 96 000 kr, medan en dagisplats hade kostat betydligt mindre. När vi bestämde oss för när vi skulle ansöka om plats förlitade vi oss på informationen på kommunens hemsida som säger att de ska erbjuda plats inom fyra månader. Man får ställa sig i kö tidigast fyra månader innan man är beredd att ta en plats, så med den information vi hade ställde vi oss i kö fyra månader innan vi ville ha platsen. Om vi däremot hade fått information om att kommunen inte håller vad de lovar och lagen säger hade vi ansökt om plats tidigare för att minska risken att stå utan plats när vi behövde den. Kan vi begära skadestånd av kommunen eftersom de bryter mot skollagen och dessutom lämnar felaktig information på sin hemsida?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder Dig till LAWLINE med Din fråga!

Hemkommunens ansvar

Hemkommunen ansvarar för att utbildning i förskola ska erbjudas alla barn vars vårdnadshavare önskar det. Av 8 kap. 14 § skollagen (2010:800) (SkolL) kan det utläsas att när vårdnadshavare har anmält önskemål om förskola i en av kommunens förskolor ska kommunen erbjuda barnet en förskoleplats inom fyra månader. I fall då vårdnadshavarna inte kan garanteras plats på önskad förskola, får hemkommunen fullgöra sina skyldigheter genom att erbjuda barnet en alternativ placering i en fristående förskola. Det står alltså hemkommunen fritt att välja om de vill erbjuda en plats i sin egen (hemkommunens) förskola eller i en fristående förskola. Vad hemkommen dock har att beakta är att barnet ska erbjudas plats vid en förskoleenhet så nära barnets eget hem som möjligt (se 8 kap. 15 § SkolL https://lagen.nu/2010:800#K8P15S1)

Kommunen kan inte uppfylla skolL:s krav genom att istället erbjuda plats i annan pedagogisk verksamhet. För att hemkommunen ska anses ha fullgjort sin skyldighet genom att erbjuda plats i en fristående förskola ska verksamheten där motsvara den som ska erbjudas i förskola med offentlig huvudman. Bestämmelsen om att kommunen ska erbjuda en förskoleplats inom fyra månader gäller således erbjudande om förskola och alltså inte annan pedagogisk verksamhet; t.ex. ett familjedaghem.

Kommunens skadeståndsskyldighet

Om kommunen inte har erbjudit ett barn en plats från önskat placeringsdatum trots att anmälan om önskemål om förskola har inkommit senast fyra månader innan ska kommunen anses ha brustit i sitt åliggande och således brutit mot skolL.

Det allmänna, kommunen i det ifrågavarande fallet, kan åläggas ett skadeståndsansvar i enlighet med 3 kap. 2 § skadeståndslagen (1972:207) (SkL) med anledning av fel eller försummelse vid myndighetsutövning; eller också enligt 3 kap. 3 § SkL tillföljd av felaktiga upplysningar eller råd.

För att kommunen ska anses vara skadeståndsskyldig i enlighet med 3 kap. 2 § SkL krävs som regel att kommunen har orsakat skada genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning. Då det i Ert fall inte rör sig om någon myndighetsutövning äger bestämmelsen inte tillämpning i fallet.

Enligt 3 kap. 3 § SkL kan en kommun bli ersättningsskyldiga för en ren förmögenhetsskada som vållats genom fel eller försummelse till följd av att kommunen t.ex. lämnat felaktiga upplysningar eller råd. Ersättningsskyldighet enligt bestämmelsen kräver inte att det är frågan om myndighetsutövning. En förutsättning för ersättning är emellertid att det föreligger ”särskilda skäl”. Det är svårt att säga generellt vilka situationer som enligt bestämmelsen berättigar till ersättning. Det har förts diskusioner bland förarbeten om vad som är att anse ”särskilda skäl” i bestämmelsens mening. Det har framförts att särskild vikt ska fästas vid om informationen är särskilt riktad till den skadelidande.

Vad Ni kan göra

Det Ni i första hand kan och bör göra är att vända Er till barn- och utbildningsförvaltningen i hemkommunen som har det huvudsakliga ansvaret och uppmärksamma de på att det inte uppfyllt sina åligganden enligt lag. Om bristen är till följd av att det råder en platsbrist så ska kommunen erbjuda en alternativ placering; också det inom fyramånaders-fristen.

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare