Undandräkt

Hej Är just nu skakig. Har blivit anmäld för undandräkt. Jag har varit på förhör o även läst det som sagts om händelsen. Uppgifterna stämmer i det stora hela från båda håll men jag förnekar brott, har inte haft egen vinning av det. Beloppet är på 3200 kr. Vad händer om jag blir dömd? Böter? Fängelse? Livrädd just nu. Har inkomst på 265000 försörjer 1 barn o efter koll idag skuld på 110000 på fogden. De som gjorde anmälan har även velat ta tillbaka den men går inte. Summan är betald tillbaka. Men står att brott begåtts o jag åtalas. Jag är livrädd just nu.. Vad kan hända? Hjälp m lite svar gärna

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Jag förstår att du känner dig skakig och har många frågor, och jag ska försöka svara på dem.

Undandräkt är en ringa form av förskingring. Förskingring innebär lite enkelt förklarat att man på vissa givna grunder fått annans egendom i sin besittning och har en skyldighet att endera lämna ut egendomen eller redovisa för egendomen, men istället tillägnar sig (tar) egendomen eller på annat sätt låter bli att göra vad man måste för att kunna uppfylla skyldigheten och orsakar skada för den vars egendom det var, och själv får vinning av det. Förskingring hittar man i Brottsbalken (BrB) 10 kap. 1 §. Undandräkt (se BrB 10 kap. 2 §) är som sagt en ringa (lindrig) form av förskingring. Det kan vara att värdet på det förskingrade är lågt, gränsen anses vara densamma som den mellan snatteri och stöld, eller så kan det vara omständigheterna i övrigt som gör att det bedöms som ringa brott. Straffskalan för undandräkt är böter eller fängelse i högst 6 månader. (Straffet för förskingring är fängelse,i högst 2 år.)

Du är anmäld för undandräkt, och om jag förstår det rätt kommer åklagaren att väcka åtal. I vissa fall kan åklagaren som alternativ till åtal utfärda ett strafföreläggande, som om man erkänner brottet och accepterar straffet innebär att det inte blir åtal och rättegång, det antecknas dock som en dom och syns  i belastningsregistret. Att den som anmälde vill ta tillbaka anmälan spelar ingen roll för åtal, då åklagare enligt svensk lag har så kallad absolut åtalsplikt och har en skyldighet att åtala i alla fall där han bedömer att det går att bevisa att ett brott har begåtts och vem som begått det. Naturligtvis är inte alltid åklagarens bedömningar korrekta, och det är därför det finns domstolar. I domstolen prövas om åklagarens bevisning är tillräcklig, eller om den tilltalade ska frias från brottsmisstanke.

Skulle du fällas för undandräkt är som sagt straffet böter eller fängelse. Det är omöjligt för mig att gissa vad straffet ska bli, men om du inte är straffad sedan tidigare och det rör sig om undandräkt av 3200 kr törs jag nog garantera att du inte behöver oroa dig för att sitta i fängelse.Om du döms är det mest sannolikt att du döms till ett bötesstraff eller ett villkorligt fängelsestraff.

Böter består vid lite allvarligare brott av dagsböter. Det lägsta man kan dömas till (oavsett brott) är 30 stycken och det högsta 150 stycken om det handlar om ett brott. Antalet dagsböter visar på hur allvarligt man anser brottet vara, och ju fler dagsböter dessto "högre" straff. Summan på varje dagsbot bestäms utefter vilken inkomst och förmögenhet man har, men även utefter vilken försörjningsskyldighet (för t ex barn) man har. Beloppet kan vara minst 50 och högst 1000 kr per bot. Att beloppet individanpassas är vad ett straff på t ex 50 dagsböter ska vara ett lika kännbart straff för en höginkomsttagare som en låginkomsttagare.

Jag hoppas svaren lugnade lite i alla fall och hoppas att det går bra för dig.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare