FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess21/05/2015

Tystnadsplikt inom en privat skola

hej

jag undrar om ni kan hjälpa mig med en sak jag är utbildad förskollärare och tackade nej till ett jobb för jag var underbetald och sen skulle jag göra en praktik för 150 kr per dag. har chefen rätt och ringa runt till andra chefer och säga att jag tackade nej? sen säger hon att jag är för gammal jag är bara 25 år.? det är inom en privat sektor!!

hon har ju tystnadsplikt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Tystnadsplikter regleras i främst offentlighets- och sekretesslagen. Dock gäller denna i princip bara myndigheter, (se lagens 2 kap. 1 §). Det finns vissa undantag som dock inte är aktuella nu.

Alltså finns det ingen legal tystnadsplikt som läraren bryter emot när hen uttalar sig på det sätt som du beskriver.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare