FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt16/07/2017

Trafikskada och ersättning

Hej. Jag blev påkörd av en bil när jag cyklade den 21/6 -17. Jag kom i ganska hög fart (25 - 30 km/h). Jag hade ingen aning om vad bilisten tänkte ta sig för så jag girade åt vänster (mot vägbanans mitt). Bilisten påbörjade i samma ögonblick en U-sväng och jag hade ingen chans att komma undan utan kraschade in i sidan på bilen. Jag slog ut en tand samt skadade några andra. Jag fick ett djupt skärsår i överläppen och en sena i ett finger gick av. Cykeln (ganska dyr) blev till skrot och min hjälm, skor och kläder blev skadade och fullkomligt nerblodade.

Bilisten greps misstänkt för grovt rattfylleri, vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada. Själv fördes jag till akutmottagning för omvårdnad.

Då bilisten var påverkad kommer jag inte få ersättning från dennes försäkringsbolag (enligt polisen). Vilka ersättningsanspråk kan jag göra? Kan jag begära skadestånd utöver de kostnader jag har för sjukvård och tandvård och vem ersätter mig i så fall?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag får beklaga det som hänt.

Ersättning och råd
En god idé kan vara att kontakta ditt försäkringsbolag för att anmäla din skada. I en del hemförsäkringar finns ersättningsmöjligheter vid skador som uppstår till följd av trafik. Kolla om det finns möjlighet att få ersättning för din skadade cykel och kläder. Dock tillkommer oftast en självrisk som man som försäkringstagare själv måste stå för. Har du kvar kontaktuppgifterna till bilisten så kan du höra om inte hen kan betala din självrisk.

Har du en sjuk och olycksfallsförsäkring kan det eventuellt finnas möjlighet att få ersättning för dina personskador som uppstod i samband med kollisionen. Du kan även höra med ditt försäkringsbolag om dina möjligheter att få ersättning från bilisten genom hens försäkringsbolag. I hemförsäkringen brukar det även ingå en ansvarsdel som kan täcka eventuella ombudskostnader om du skulle välja att stämma bilisten som var vållande till olyckan.

I skadeståndslagen (SKL) finns regler om vad man kan få ersättning för om någon med avsikt eller oaktsamhet vållar en personskada eller en sakskada, se här. Vid personskada kan skadeståndet omfatta bl.a. sjukvårdskostnader, inkomstförlust, fysiskt och psykiskt lidande av övergående natur (sveda och värk) eller av bestående art (lyte eller annat stadigvarande men) samt särskilda olägenheter till följd av skadan, 5:1 SKL.

För vidare rådgivning kan du boka tid hos en av våra jurister på Lawlines Juristbyrå, det går bra att boka tid här.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Om du undrar något mer är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Emma FurwedRådgivare