Tolkning av testamente

Behöver hjälp att översätta del av ett testamente. Vad betyder detta?

TESTAMENTE

Vi undertecknade makar,

X och Y förordnar härmed som vår yttersta vilja och testamente att den som överlever den andre ska erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap, med

undantag för bröstarvingars arvslott.

Lawline svarar

Inledande kommentar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag anar att det kan ha blivit lite fel med begreppen i testamentet, och att de som skrivit testamentet förväxlat arvslott med laglott. Om det är möjligt tycker jag att du bör upplysa den som skrivit testamentet om min misstanke, så att han/hon i så fall kan ta ställning till om begreppen blivit rätta.

Hur jag anser att testamentet bör tolkas

Nu ska jag svara på din fråga: Kvarlåtenskap är det som en avliden lämnar efter sig, och är alltså allt som kan ärvas. När en gift person avlider upphör äktenskapet och makarnas egendomar delas upp genom bodelning, precis som när två levande personer skiljer sig. Huvudregeln är att makarnas giftorättsgods (som definieras här) delas lika mellan makarna (vilket följer av 11 kap 3 § äktenskapsbalken). Kvarlåtenskapen kan något förenklat sägas vara det som den avlidne har kvar efter bodelningen.

Som testamentet är skrivet nu, ska bröstarvingarna, alltså barnen, få sina respektive arvslotter, och den efterlevande maken ska få det som är kvar när barnen fått sitt. Haken med denna skrivning är att bröstarvingars arvslott tillsammans uppgår till hela kvarlåtenskapen, lika fördelat mellan bröstarvingarna (har den avlidne två barn är arvslotten halva kvarlåtenskapen var, tre barn en tredjedel var osv). Som testamentet är skrivet nu står det alltså att efterlevande make inte får någonting ur kvarlåtenskapen. Det finns ett litet undantag: En efterlevande har alltid rätt att behålla kvarlåtenskap så att den har tillgångar motsvarande 4 prisbasbelopp, om den efterlevande efter bodelningen har mindre tillgångar än detta belopp. 4 prisbasbelopp är år 2018 182 000 kr (3 kap 1 § 2 st ärvdabalken).

Kan de som skrivit testamentet ha menat laglott och inte arvslott? En bröstarvinges laglott är nämligen hälften så stor som arvslotten, och i detta fall skulle alltså halva kvarlåtenskapen ärvas av den efterlevande maken. Det är detta jag rekommenderade dig att, om det är möjligt, fråga de som skrivit testamentet.

Okommenterad skrivning i testamentet

Det finns avslutningsvis en del i skrivning jag tyvärr inte vågar ge svar på hur det bör tolkas. Om någon inte efterlämnat ett testamente är huvudregeln att barnen ärver allting, men att en efterlevande make så länge han eller hon lever får behålla det som egentligen ärvs av makarnas gemensamma barn (3 kap 1 § 1 st ärvdabalken). När man tolkar ett testamente ska man tolka det utifrån vad testatorns vilja tycks vara. Som det är skrivet nu ska barnen "ärva", men jag kan inte svara på om det också innebär att efterlevande make också ska ha fri förfoganderätt över tillgångarna så länge han eller hon lever – som om barnen ärvt enligt de vanliga arvsreglerna och inte enligt testamente (detta är en ganska teknisk och strikt juridisk läsning) – eller om det ska uppfattas som att barnen faktiskt ska få sin ärvda del redan vid första förälderns bortgång och inte när även den andra föräldern gått bort (en sådan läsning ligger kanske mer i linje med en vardaglig läsning av testamentet).

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare