FrågaKÖPRÄTTÖvrigt08/08/2017

Tjänst mellan företag - räknas accept som bindande?

Jag har en fråga mellan köpt tjänst mellan min enskilda firma och ett annat företag. Jag har provat en gratis period av deras tjänster när det gäller att skapa hemsidor. När denna period var slut fick jag mail om det där det stod att perioden var slut och inte längre var kund hos dom. Jag svarade då att jag vill fortsätta och undrade om min hemsida fanns kvar eller om dom avslutat den. Strax därefter fick jag en faktura samt ett bekräftelsemail om att jag köpt tjänsten webdelux. Jag känner själv att jag inte har tecknat något avtal utan ville först kolla vad det fanns för alternativ. Är jag skyldig att betala denna faktura ? Enligt företaget har jag ingen ångerrätt och är bunden i 12 månader.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Tjänster mellan företag - vad gäller?

För tjänster mellan två företag (kommersiella tjänster) finns ingen lag. Man kan i vissa fall tolka vissa lagar analogt, vilket innebär att man lånar principer från dem men är försiktig med att följa dem till punkt och pricka. Man kan till exempel använda sig av konsumenttjänstlagen men inte de aspekter av den som är speciellt konsumentskyddande. Köplagen är mer tillämplig, eftersom den gäller köp mellan företag. Distansavtal regleras i distansavtalslagen och där finns en lagstadgad ångerrätt. Denna kan dock inte användas i detta fall då distansavtalslagens ångerrätt är särskilt konsumentskyddande.

Allmänna rättsprinciper, böcker från professorer och liknande (doktrin) och gamla rättsfall (praxis) används därför mest när det gäller kommersiella tjänster. En allmän rättsprincip är att avtal är bindande och uppkommer genom att någon gör ett erbjudande, ett anbud, och en annan accepterar erbjudandet, en accept. Det finns något som heter oren accept, som innebär att man accepterar under vissa förhållanden som man ställer upp. Din accept blir på så sätt ett nytt anbud, som den andre måste acceptera för att ett avtal ska uppkomma.

Tolkning av ditt fall

Eftersom det inte finns någon ångerrätt för kommersiella tjänster så gäller det för dig att det inte ska ha uppkommit något avtal. Om det inte har uppkommit något avtal, kan du nämligen inte vara bunden.

Du har svarat på ett mail där du sagt att du vill fortsätta med tjänsten och samtidigt ställt en fråga. Det är avgörande om det mailet du svarade på kan räknas som ett anbud. Innehöll den något i stil med "om du vill fortsätta med tjänsten, svara på detta mail"?

Om deras mail hade karaktären av ett anbud, så kan du anses ha accepterat genom att svara som du gjorde. Det kan möjligtvis vara en oren accept eftersom du tillade en fråga men å andra sidan var det inget som det andra företaget kunde acceptera eller inte, utan snarare något som de var tvungna att svara på innan de gick vidare. Det är alltså närmare till hands att tolka ditt svar inte som en oren accept utan snarare ingen accept över huvud taget.

Om deras mail inte hade karaktären av ett anbud, utan bara en upplysning om att er tidigare avtalade period avslutats, så hänger allt på om ditt svar är att anse som ett anbud eller bara en fråga. Här vill du trycka på att du bara uttryckt ett intresse om att fortsätta och att det faktumet förstärks av att du till och med ställt en fråga, vilket visar att du inte var säker och därmed inte kan anses ha gjort ett bindande anbud.

De vill dessutom hävda att du blivit bunden i 12 månader, vilket du inte gått med på då det inte stått någonstans.

Hur du kan gå tillväga

Mycket här ligger i ordalydelsen i era mail och där kan du göra en bättre bedömning än jag. Det du vill trycka på är alltså dels att ditt svar inte är ett anbud och dels att det inte är en accept heller. Du har alltså inte ingått något avtal. Skriv ett mail till dem där du förklarar detta och kräver att de tar tillbaka sin faktura. Antagligen löser det sig redan här om du bara står på dig. Skulle de inte lyssna så kan du lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. All information om detta finner du här. Om det skulle gå till domstol rekommenderar jag starkt att du söker vidare rådgivning om kanske representation av vår kvalificerade juristbyrå. Mer info om detta finns här. Vi erbjuder även en premiumtjänst för företag som ger dig obegränsat med snabb rådgivning för en fast avgift varje månad. Mer info om detta finns här.

Lycka till och hoppas att svaret är till hjälp. Tveka inte att höra av dig till Lawline nästa gång juridiken krånglar!

Vänlig hälsning,

Samuel KarlssonRådgivare