FrågaÖVRIGTÖvrigt16/04/2022

Tillstånd för en demonstration för att bränna en religiös skrift

Hej! Är det verkligen en rättighet enligt svensk lag att få tillstånd för en demonstration där en religiös skrift bränns? Verkar orimligt enligt mitt sätt att se världen, jag ser det som uppvigling. Hur resonerar man enligt svenska staten här?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om det finns någon regel i svensk rätt som ger en person rätt att få tillstånd för en demonstration där en religiös skrift bränns.

Omfattas brännande av religiös skrift av yttrandefriheten och demonstrationsfriheten?

Yttrandefriheten och demonstrationsfriheten är grundlagsskyddad enligt 2 kap. 1§ 1 och 4 punkten regeringsformen (RF). I bestämmelsen anges det att var och en är gentemot det allmänna tillförsäkrad en frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar och åsikter. Gällande demonstrationsfrihet anges det att var och en gentemot det allmänna är tillförsäkrad en frihet att anordna och delta i demonstrationer på allmän plats. Dessa rättigheter kan dock begränsas genom lag, till exempel då yttrandefriheten övergår till att skada eller kränka andra, 2 kap. 20§ RF. I dagsläget finns det ingen regel som förbjuder en person att bränna heliga skrifter, även om det kan väcka avsky eller vara provocerande.

Kan polisen neka tillstånd?

En person måste ha tillstånd från polisen för att kunna hålla en allmän sammankomst eller offentlig tillställning på offentliga platser, 2 kap. 4§ ordningslagen. Polisen får förbjuda att det hålls en allmän sammankomst eller tillställning om det kan befaras förekomma lagstridigt handlande, oordning, fara för de närvarande eller störning av trafiken och mindre ingripande åtgärder till förebyggande härav inte är tillräckliga, 2 kap. 25§ ordningslagen.

Slutsats

Yttrandefriheten och demonstrationsfriheten är grundläggande fri och rättigheter som är starkt skyddade enligt grundlagen, vilket kan ge en person rätt att få tillstånd för en demonstration där en religiös skrift bränns. I dagsläget finns det ingen regel som förbjuder en person att bränna heliga skrifter, även om det kan väcka avsky eller vara provocerande. Å andra sidan, kan polisen neka en person tillstånd för en allmän sammankomst om det till exempel kan befaras förekomma oordning eller fara för de närvarande eller störning av trafiken.

Jag hoppas att mitt svar har gett dig viss vägledning. Du får gärna höra av dig om du har flera frågor!

Vänliga hälsningar,

Linnéa LingemarkRådgivare