Tillåtet att visa bilmärke på försäljningssida?

Hej

Jag har en hemsida som man kan sälja och köpa bilar med. Jag undrar om jag kan visa bilens märke (grafiska symbolen) i bilens annons: tex. Toyotas symbol bredvid modellen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Bilmärkena är skyddade av varumärkeslagen. Enligt 1 kap. 12 § har du rätt att visa dessa märken för din egen försäljning av varorna eftersom de förts ut på marknaden. Detta kallas att du konsumerat ensamrätten till varumärkena. Så ja, du får visa bilens märke på din hemsida om det är korrekt märke för bilen som säljs.

Hoppas det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till oss igen med nästa juridiska fråga! Genom vår expressrådgivning garanterar vi extra snabbt svar. Vi har även premiumrådgivning för företag där du kan få obegränsad snabb och utförlig rådgivning samt via telefon, för ett fast pris i månaden.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare