Testamentstagares rätt att se testamentet

Är testatorn avliden och omnämnda testamenttagare som barnbarn specifikt får ta del av arvet, har dessa barnbarn rätt att se hela testamentets innehåll att det är riktigt och enligt testatorns önskemål eller ska dom helt enkelt bara tro på huvudarvingarnas ord utan några som helst bevis på att det stämmer vad testatorn skrivit i sitt testamente !?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Testatorns vilja

Testatorns vilja är det som ligger till grund för ett testamente. Det spelar alltså ingen roll vad arvingar eller testamentstagare tycker, utan det är testatorns vilja, såsom den går att utläsa ur testamentet som spelar roll. Därav sker all tolkning av testamente på grundval av testatorns vilja, 11 kap 1 §, Ärvdabalk (1958:637), se https://lagen.nu/1958:637.

Universella testamentstagares rättigheter som dödsbodelägare

En universell testamentstagare är en testamentstagare som inte är legitarie (fått en särskild förmån i testamentet, 11 kap 10 § ÄB) och är dödsbodelägare tillsammans med arvingar och efterlevande make. Tillsammans ska de gemensamt förvalta dödsboet tills det att boet har arvskiftats, 18 kap 1 §, ÄB.

Lagen gör alltså ingen skillnad på universella testamentstagare eller arvingar i egenskap av dödsbodelägare, det finns således ingen typ av rang mellan dödsbodelägarna i lagens mening. En universell testamentstagare är av testatorn insatt i arvingens ställe, till skillnad från en legitarie som inte är dödsbodelägare 11 kap 10 §, ÄB.

Arvskiftet

Efter att legat har delats ut (om sådant finns) ska arvtagare och universella testamentstagare fördela kvarvarande egendom mellan sig i enlighet med arvsordningen och testamente, 23 kap, ÄB.

Sammanfattningsvis

Sammanfattningsvis kan det utläsas ur svaret att så länge det inte var testatorns vilja att endast en viss person ska få se testamentet, görs ingen skillnad på dödsbodelägarna. Det står till och med explicit att en universell testamentstagare av testatorn är insatt i arvingens ställe. Arvingar tillsammans med universella testamentstagare ska fördela egendom i enlighet med lagen och testamente när det finns. Dock, så finns det ingen explicit bestämmelse som säger rakt ut att en universell testamentstagare har rätt att se testamentet. Om ni inte kommer överens har dödsbodelägare rätt att be tingsrätten förordna om en skiftesman som kan skifta arvet åt er, 23 kap 5 §, ÄB. En skiftesman har rätt till ersättning ur dödsboet, jmfr 17 kap 7 Äktenskapsbalk (1987:230), se https://lagen.nu/1987:230.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare